Fra venstre: Ingrid Langerud (Innovasjon Norge), Kine Søyland (Norgesgruppen), Joachim Gresslien (Orkla), Rikke Høistad Sjøberg (Equinor) og Eva Tryti Lokken (Yara).

Internkommunikasjon:

Workplace er borte: Dette er programmene de store aktørene bruker nå

Flere selskaper deler hvilke kanaler de bruker for å kommunisere internt.

Publisert

Store selskaper og virksomheter bruker ofte store ressurser på å kommunisere utad. Men de skal også formidle ting internt.

Vi har tatt en runde med noen aktører for å høre hva slags verktøy de benytter seg av for å sikre god kommunikasjon internt.

Blanding

Eva Tryti Lokken er Head of Internal Communications i Yara International.

Hun skriver i en e-post til KOM24 at de bruker flere ulike verktøy, og at de er tilpasset ulike behov i organisasjonen.

– For offisiell internkommunikasjon bruker vi et intranett basert på SharePoint Online. Her publiserer vi nyheter og informasjon tilpasset ulike regioner og språk, slik at innholdet oppleves relevant for alle ansatte, uavhengig av hvor de jobber, skriver Lokken.

For mer uformell, to-veis kommunikasjon og kunnskapsdeling bruker de Microsoft Viva Engage. 

– Dette fungerer som en sosial plattform hvor ansatte på tvers av hele selskapet kan dele erfaringer, stille spørsmål og engasjere seg i ulike temaer.

De benytter også digitale infoskjermer på både sine fabrikker og kontorer for å nå ansatte som ikke nødvendigvis sitter foran en PC til daglig. 

– I tillegg har vi regelmessige live video-sendinger med vår CEO, hvor alle ansatte kan delta og stille spørsmål direkte – noe som bidrar til åpenhet og engasjement på tvers av organisasjonen.

– For samhandling i mindre team og prosjekter bruker vi i stor grad Microsoft Teams, som fungerer godt for både chat, møter og dokumentdeling.

Lokken mener løsningene de bruker fungerer i samspill og bidrar til at alle ansatte får tilgang til relevant og oppdatert informasjon. Samtidig legger de til rette for dialog, samarbeid og en felles kultur i selskapet, mener hun.

– Vi vurderer jevnlig hvordan vi kan forbedre vår interne kommunikasjon, og per i dag er vi fornøyde med løsningene vi bruker.

– Fornøyd

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, skriver at de er godt fornøyd med løsningene de benytter.

De har valgt Relesys som leverandør av sin hovedkanal for internkommunikasjon. 

– Det er en mobilapp og desktopside med nyheter og toveiskommunikasjon. Noen av kjedene og selskapene bruker også informasjonsskjermer fra ulike leverandører i sin internkommunikasjon. Det gjør vi også på NorgesGruppens hovedkontor på Skøyen.

– Hvordan fungerer dette?

– Relesys-plattformen er enkel å bruke og tilgjengelig for alle våre 45.000 medarbeidere. Alle kan lese nyheter og selv dele innlegg med hverandre. På den måten holder vi oss oppdatert, samtidig som vi kan samhandle med våre kolleger. 

– De fleste av våre medarbeidere jobber ikke foran PC på kontor, men butikk, i lastebil, på et lager eller i en produksjonsvirksomhet. Relesys har laget en plattform som er godt egnet for denne målgruppen, skriver Søyland.

Engasjement

I Innovasjon Norge bruker de Microsoft sin plattform.

– Vi bruker SharePoint for intranett, Viva Engage som vårt interne sosiale medie for å skape engasjement på tvers av organisasjonen og Teams for samhandling og møter, skriver kommunikasjonsdirektør Ingrid Langerud.

– Intranettet er vår primære kanal for offisiell interninformasjon, hvor vi deler redaktørstyrt innhold med redaktører fra divisjonene våre eller ulike fagområder som deler relevant informasjon med alle ansatte.

Viva Engage brukes som et sosialt verktøy for å fremme engasjement og samarbeid på tvers av ulike temaer og faggrupper.

– Her kan alle ansatte poste innlegg og opprette grupper basert på ulike temaer, skriver Langerud.

Teams brukes for samhandling og digitale møter, deling av filer og bruk av forskjellige verktøy for oppgaveoppfølging og gjennomføring av enkelte arbeidsprosesser. De bruker også Teams Live for produksjon av allmøter med live sending til alle medarbeidere, opplyser hun.

– I hovedsak bra

Rikke Høistad Sjøberg, talsperson for finansiell kommunikasjon i Equinor, skriver at de hovedsakelig bruker Viva Engage, intranettet deres og Microsoft Teams.

– Dette fungerer i hovedsak bra. I et så stort selskap som vårt er det krevende å sikre godt og relevant innhold som treffer alle, samt sikre at ansatte lett finner informasjonen de trenger. Dette jobber vi kontinuerlig med. 

Joachim Gresslien i Orkla svarer følgende på spørsmålene:

– Vi bruker Microsoft 365-plattformen, inkludert Viva Engage og SharePoint som intranettløsning. I tillegg benytter vi Teams aktivt til samhandling, både i prosjekter og i det daglige arbeidet.

– Hvordan fungerer dette?

– Vi har gode erfaringer med denne løsningen. Den bidrar til effektiv samhandling på tvers av organisasjonen, gir enkel tilgang til informasjon, og gjør det lettere for ansatte å holde seg oppdatert. Viva Engage er nyttig for å bygge kultur og fellesskap.

Anders Vindegg, informasjonssjef i Hydro, skriver at de bruker intranett (Sharepoint-basert),Viva Engage, Teams, Yodeck og lederportal (på Sharepoint).

– Hydro byttet fra Workplace til en kombinasjon av Sharepoint (for offisielle interne nyheter og informasjon) og Viva Engage (sosial plattform for diskusjon og kunnskapsdeling for ansatte) i 2024. I forkant av byttet ble det gjort en kartlegging og evaluering av tilgjengelige tjenester og produktpakker for internkommunikasjon for større virksomheter som vår.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS