Statssekretær og spinndoktor Rune Alstadsæter kommer tuslende bak statsminister Erna Solberg (H) etter en TV-opptreden i NRK. Alstadsæters jobb de neste månedene er å sørge for at Solberg får fire nye år som statsminister, hvirdan de skal gjøre det kan du lese mer om i denne saken.

Høyre brukte over en halv million kroner på Snapchat-reklame i 2017 valgkampen – Her kan du se hva de skal gjøre i år

Høyre har ingen planer om å bruke penger på å annonsere i papiraviser i årets valgkamp. De vil finne andre metoder å nå ut til velgerne sine på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi er ekstremt stolte av det digitale teamet vårt, sier Rune Alstadsæter til KOM24.

Han er tidligere journalist i NRK, men nåværende statssekretær i Høyre og partiets fremste spinndoktor.

Nå er han klar for en valgkamp med en tett på umulig oppgave, å få Erna Solberg valgt til statsminister for tredje gang på rad. Å vinne den posisjonen tre valg på rad vil være en stor prestasjon, men hvordan få det til når man har en ny motstander på banen i årets valgkamp, nemlig koronapandemien?

Norske politikere har en tradisjon med å banke på dører før valg og det er få partier som banker på flere dører enn Høyre.

Banker på hundretusenvis av dører

– Det er vårt viktigste grep, vi banker på flere hundre tusen dører før et valg og vi får det forhåpentligvis til nå og, sier Alstadsæter.

Rune Alstadsæter er Høyres fremste spindoktor, han sier han gleder seg til årets valgkamp. Strategien er lagt.

Han peker på at de fleste norske politikere ikke er medie-politikere, men politikere som møter folk i sine valgdistrikt, på kjøpesentre og ved husbesøk. Det er den norske metoden, som han kaller det.

– X-faktoren blir i hvor stor grad vi kan drive vanlig valgkamp og om folk tør å slippe oss inn og møte oss på torg, sier han.

Vaksineringen er i gang og Høyre legger planer for at de får banket på nok dører når sommerferien er over. Men de legger også et digitalt løp. Der kommer det sosiale medier teamet som Alstadsæter er så stolt over inn.

For der tradisjonelle medier har sin samfunnsrolle med å være kritiske til makten og etterprøve det som regjeringen har gjort de siste årene, er Høyres SoMe-team sin oppgave, å nå ut til velgerne.

I 2017-valgkampen lanserte de et Erna-filter på Snapchat, noe som ble en dundrende suksess og ble brukt av over 800 000 personer.

Men en slik satsing koster. Klassekampen skrev at Høyre brukte 200 000 kroner dagen på Snapchat-reklame i 2017. KOM24 har fått opplyst at kampanjen kostet Høyre litt over en halv million kroner for den tre dager lange kampanjen.

– Gimmick

Hvor mange velgere det gav, det har partiet ikke noen oversikt over.

– Av og til må man gjøre en gimmick for å få enkelte målgrupper til å søke etter informasjon om partiet og bli nysgjerrige på vår politikk, sier Alstadsæter.

Partiet gjorde en oppgradering av sitt SoMe-team i 2017 og fokuserte hardt på Facebook og Snapchat. Foran årets valg har de gjort ytterligere oppgraderinger ved å ansette to nye personer, slik at det digitale teamet deres består av syv personer.

– Vi vet ikke 100 prosent hvorfor vi vant valget i 2017, men det var helheten som gjorde at det var en god valgkamp. Vi mente vi var gode før 2017 og, men det var en periode hvor vi ikke var mest fremoverlent på SoMe, for å si det diplomatisk. Derfor pusset vi opp den satsingen før 2017, sier han.

Den satsingen blir ytterligere skjerpet i år. Han vil ikke gå i detalj på hva de skal gjøre i år, men sier at i år kommer de til å satse enda mere på Instagram, i tillegg til Snapchat og Facebook. En ting de alt er i gang med er «Erna cam» på Facebook .

Konseptet der er at statsministeren går rundt med et eget kamera og filmer og så klipper Høyres kommunikasjonsavdeling det sammen og legger det på Facebook.

– Det er autentisk og det blir ganske godt sett, sier han.

Alstadsæter mener det er vanskelig å understreke hvor viktig det er å være gode i sosiale medier i en hektisk valgkamp med et svært fragmentert nyhetsbilde.

– Det blir vanskeligere og vanskeligere å sette dagsorden, i valgkampen i 2017 var det ingen dagsordensettende saker fra de politiske partiene og det blir nok tilsvarende i denne valgkampen også. Mediebildet er så fragmentert at utspill i mediene ikke setter dagsorden som i gamledager, sier han.

Derfor kommer dørbanking og partiets egen satsing i SoMe inn i bildet.

20 stykker i kommunikasjonsstaben

Høyre har 20 medarbeidere knyttet til kommunikasjonsavdelingen sin, ikke alle jobber bare med kommunikasjon, men har andre arbeidsoppgaver for Stortingsgruppen og. Men før valget blir alt annet lagt til sides og partiet samler sine kommunikasjonsfolk inne på rom 447 på Stortinget for å ha fullt fokus på valgkampen.

I valgkampen samler Høyre alle sine kommunikasjonsrådgivere og politiske rådgivere på rom 447 på Stortinget for å gjennomføre kommunikasjonsarbeidet. Her er Henrik Dale, Kjersti Aastad og Marte Ziolkowski under valgkampen i 2017.

En av tingene de fokuserer på er å medietrene sine kandidater, men det er ikke debatttrening og timer i studio som er det viktigste, mener Alstadsæter.

– Den viktigste treningen er at de er trygge på Høyres politikk. At de ikke bare kan de få områdene de selv er spesielt interessert i, men at de lærer bredden av Høyres politikk, sier han.

– For man kan drille på debatter og øve i timesvis i studio, men om man ikke kan Høyres program kan du øve så mye du vil. Det er de færreste som skal sitte på TV og diskutere med Arbeiderpartiet og de andre om sakene. De fleste skal være ute og møte folk, da må de kunne bredden av saker og ikke bli livredd, sier han.

Alstadsæter sier at deres erfaring er og at kandidatene blir tryggere på seg selv når de kan partiets politikk godt.

– En kan ikke leie en spinndoktor til å lære deg alt på en helg, det er en tung jobb, sier han.

I de siste valgkampene har papirmedia blitt mindre og mindre viktig, så og i 2021.

– Det ligger ikke inne noen papirsatsing hos oss, sier Alstadsæter, før han understreker at alt ikke er hogd i stein og ting kan endre seg.

– Velgerne liker ikke krangling

Men lokalradioene, der ser de for seg å satse i år. Det grunngir han med at det er lettere å nå fram digitalt enn på papir og at det fortsatt er en stor lokalradioflora i Norge.

Alstadsæter sier at planene er lagt for den kommende valgkampen og at de er klare til å gjenskape suksessen fra valgkampene i 2013 og 2017.

– Store deler av vår strategi ligger fast. Det handler først og fremst om å snakke om vår egen politikk, det gir oss gode tilbakemeldinger. Velgerne gir oss relativt gode tilbakemeldinger når vi stiller krav. Mens vi får dårlige tilbakemeldinger når vi ligger og krangler. Vi skal snakke om mennesker og ikke milliarder og vi skal ikke snakke over hodene på folk, oppsummerer han.

Han sier at det og er viktig for de å ikke framstå som sure utad.

Selv er han veldig klar for valgkamp nå.

– Det er noe av det morsomste vi gjør som politikere og når man jobber med kommunikasjon for Høyre, så er det høytid, sier han.

– Vi gleder oss til å reise rundt i Norge og møte folk. Vi er klare til å forsvare valgseieren fra 2017, slutter han.

Erna cam er en av årets satsinger fra Høyre. Det er statsministeren selv som filmer og gir folk et lite blikk inn i hva som skjer bak i kulissene.
Powered by Labrador CMS