Smeh og Morgenstern deler på månedens jobb for september
– Tøft gjort av Oda å ta tak i dette, sier juryen om Smehs jobb. – Noe av det beste jeg har sett på TV på flere år, blir det sagt om Morgensterns jobb.
– Jeg ser at dette sikkert er et problem som Oda kanskje har synst har vært skummelt.
Det sier Ester Hjellum, art director i Morgenstern, til KOM24.
Hun har, sammen med Trygve A. Tønnessen fra Geelmuyden Kiese, vært med og kåret de beste jobbene fra september.
De hadde en rekke gode jobber å velge mellom, og til slutt var det Smehs jobb for Oda, Slutt med butikk, som stod igjen som vinner sammen med Morgensterns kontroversielle jobb for Maxbo.
– Jeg tenker å ta tak i det som er sant for folk er tøft av Oda å gjøre og det å overdrive det så mye og gjøre det så alvorlig. Så sitter jeg som seer og tenker at ok, det er kanskje ikke så alvorlig å få klemme på avocadoen, sier hun.
Også Tønnessen sier det er gøy at de har snudd om og går hvor de egentlig taper, men likevel klarer å lande det.
– Det man sitter igjen med er at tiden spart og stresset du slipper veier opp for at du ikke får klempt på en avocado eller impulskjøpe en doc, sier han.
Begge to trekker fram at det er godt spilt, fin casting og bra regi.
– Så synes jeg de er ganske søte de utendørsene, sier Hjellum.
– Det er befriende, her gjør de noe annet og de fyller hverandre ut i stedet for å gjenta, legger Tønnessen til.
I Smeh synest de det er veldig hyggelig og stas å bli plukket ut til månedens kampanje.
– Dette er jo den første store kampanjepulsen vi gjør med Oda etter at de ble kunde av oss før sommeren og da er det ekstra gøy med gode resultater og at det blir lagt merke til i bransjen, sier rådgiver Mari Husby.
Tanken med kampanjen er å løfte fordelene med å få dagligvarer levert på døra, men samtidig anerkjenne at det ikke er bare, bare å endre godt etablerte vaner.
– Strategien var å være litt ærlig på at det ikke nødvendigvis er enkelt å bytte ut butikken, men med Oda er det det er verdt det, sier hun.
Tønnessen fra GK vil også dra fram Morgensterns jobb for Maxbo som en favoritt. Han trekker fram hvor mye den er omsnakket etter den ble publisert.
– Kanskje med unntak av Zalo-tårnet er det den kampanjen som det har blitt snakka mest om, ikke bare i bransjen. Det er syretesten, når du hører om løsninger fra andre enn de i andedammen. Da vet du det er ett eller annet, sier han.
Han kaller filmen veldig morsom og sier det er fantastisk spilt i den.
– Jeg er ikke noe handy, så jeg ville aldri havnet i denne skvisen her. Men det er noe gjenkjennende der. Man har hørt så mange varianter av at du burde spurt etter hjelp eller snakk med fagfolk eller få de beste rådene her. Men så er det gjort på en helt ny, og jævla fin, måte, for å si det på deres måte, sier han.
Tønnessen sier han tror folket liker den så godt at han tror den kan bli årets Gullfisk og.
– Det er noe av det beste jeg har sett på TV de siste årene, sier han.
Teamet bak kampanjen, Bjørnar Buxrud og Torkild Jarnholt, er selv veldig glade for å ha gått til topps.
– Vi synes det er stas at Maxbo ble kåret til månedens jobb – og vi er stolte av å få jobbe med en så tøff kunde!, sier de.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no