Håkon Wåge-Lorentzen i Ophelix har valgt å være åpen om at ansettelsen ikke fungerte, og håper flere tør å dele nedturene.

Tinder-rekrutteringen til Ophelix endte i brudd: – Det fungerte rett og slett ikke

Det ble ikke en lykkelig slutt for Ophelix og partneren som ble rekruttert via en Tinder-inspirert kampanje. Nå åpner Håkon Wåge-Lorentzen for nye samarbeid – og vil snakke mer åpent om nedturene i arbeidslivet.

Publisert

Tidligere i år vakte Håkon Wåge-Lorentzen stor oppsikt da han droppet Finn.no og søkte etter ny partner til eventbyrået Ophelix gjennom en Tinder-inspirert kampanje på LinkedIn.

Innleggene fikk over 200.000 visninger og resulterte i 40 søkere. Prosessen endte med ansettelsen av Berenike Munthe Wulfsberg – etter 11 intervjuer, ni burrito-dates og et søknadsbrev som startet med «Swipe right!».

Nå er det slutt.

– Det fungerte rett og slett ikke. Sånn er det noen ganger, både i arbeidslivet og i livet ellers, sier Wåge-Lorentzen til KOM24.

Han ønsker ikke å gå i detalj om hvorfor samarbeidet tok slutt, men forteller at det ble avklart allerede i juni.

– Jeg er kjempeskuffet. Skuffa over valget jeg tok, over at det ikke fungerte, og over at det ikke ble som jeg hadde håpet. Men mest av alt er jeg glad for at vi fant ut av det tidlig – og ikke om ett eller tre år. Det hadde kostet mye mer.

Wulfsberg har sendt en uttalelse til KOM24, der hun skriver:

– Samarbeidet startet med en morsom og kreativ Tinder-match, men akkurat som i parforhold må også profesjonelle forhold stemme. Vår kjemi passet nok ikke helt så godt som vi hadde ønsket, og jeg ønsker selskapet alt godt videre.

– Vi må tørre å dele nedturene

Selv om prosessen ikke ga ønsket resultat, har han valgt å være åpen om det – i et innlegg som i likhet med rekrutteringskampanjen fikk stor spredning.

– Jeg har tenkt på det innlegget siden i sommer, men det satt langt inne. Det var mange som spurte hvordan det gikk. Når du har gått så høyt ut, og fått så mye oppmerksomhet, føles det naturligvis som et nederlag når det ikke går.

Wåge-Lorentzen beskriver det som krevende å skulle være så åpen, men nødvendig.

– Jeg prøver å være ærlig i alt jeg gjør. Det er egentlig bare sånn jeg er. Så da sa jeg det som det var.

Og kanskje viktigere enn noen gang: Å tørre å dele også det som ikke går på skinner.

– På LinkedIn og i bransjemediene deler vi stort sett bare oppturene. Priser, nye kunder, nye ansatte, nye lokaler. Jeg også. Men sannheten er at det er mye motbakke, spesielt når man driver for seg selv.

Han håper flere vil bidra til et mer ærlig bilde av virkeligheten.

– Vi burde bli flinkere til å vise virkeligheten, ikke bare glansbildet. Det handler om å menneskeliggjøre bedriftslivet litt.

Går videre – og holder døra åpen

Han åpner for nye samarbeid, men utelukker en ny runde med virale jobbutlysninger.

– Det orker jeg ikke. Jeg tror jeg har brukt opp den der. Jeg skal ikke lage en ny kampanje eller søkeprosess nå, sier han.

Wåge-Lorentzen har allerede fått noen henvendelser etter innlegget, og håper det kan lede til noe nytt, men denne gangen uten burritos og karusellinnlegg.

– Det var to ting jeg ønsket med å dele. For det første: Slutt å spørre. For det andre: Jeg er åpen for nye muligheter. Det kan være en ny partner, et samarbeid, en sammenslåing – eller noe helt annet. Alt er egentlig på bordet.

Ophelix, som han har drevet alene i over 16 år, fortsetter driften, men i et mer moderat tempo enn han opprinnelig hadde sett for seg.

– Det er ikke full fyr i peisen, men det går greit. Vi har prosjekter og ting som skjer. Men hele poenget med å få inn en partner var jo å løfte det videre. Det var jo det som var planen, sier han.

For nå fortsetter han som før.

– Jeg fortsetter å gjøre det jeg gjør. Planlegger turer, eventer og skaper uforglemmelige opplevelser. Og så får vi se hva som dukker opp. 

Powered by Labrador CMS