Flere kommunikatører samlet på Kommunikasjonsdagen 2025 i april.

Antallet ledige stillinger i kom-bransjen raser nedover

Det blir stadig vanskeligere å få seg jobb i kommunikasjonsbransjen.

Publisert

– Stillingsmarkedet er generelt dårligere enn i fjor, og noen bransjer rammes hardere enn andre. Kommunikasjonsbransjen er for tiden inne i en nedadgående trend.

Det skriver jobbanalytiker og leder i FINN jobb, Christopher Ringvold, i en e-post til KOM24.

August og september er vanligvis måneder der flere i bransjen bytter jobb. Men hvis du har inntrykk av at færre enn før har varslet at de bytter beite på LinkedIn, er sjansene gode for at det stemmer.

– Det er færre stillingsannonser innen bransjen PR, informasjon og kommunikasjon i år målt mot samme periode i fjor, altså fra januar til august, skriver Ringvold. 

Det er så mye som 66 prosent færre stillinger innen denne spesifikke bransjen. I Oslo, hvor de fleste stillingene er lokalisert, er nedgangen noe lavere på 47 prosent, opplyser han.

Tallene til FINN viser at det har vært en nedgang i bransjen de siste tre årene. Det kan være flere årsaker til denne utviklingen.

– Men et noe strammere arbeidsmarked med færre ansettelser er noe vi har sett, i tillegg til at teknologien nå kan erstatte en del arbeidsoppgaver. Utviklingen av kunstig intelligens har gått i stor fart de siste tre årene, og dette kan være en del av bildet, skriver Ringvold.

I november 2024 oppga FINN at det var 65 prosent færre jobber å søke på innen PR, informasjon og kommunikasjon sammenlignet med samme måned i 2023.

I november i fjor hadde bransjen 30 prosent færre stillinger på FINN enn samme periode i 2023.

Kjenner seg igjen

Stine Grøndahl Sesseng, daglig leder i TRY Råd, skriver til KOM24 at det definitivt er stor konkurranse om jobbene for tiden.

– Vi får daglig henvendelser fra flinke folk som vil jobbe i TRY. Markedet har strammet seg til sammenlignet med de siste årene og det er nok færre stillinger ute. Da blir konkurransen om de gode jobbene tøffere.

I TRY Råd er de 65 ansatte nå, og har ansatt flere den siste tiden. 

– Så vi ser lyst på fremtiden. Riktignok er vi færre nå enn på samme tid i fjor, men det handler om en strategisk omorganisering, skriver Sesseng.

Hun tror ombinasjonen av færre stillinger og mer usikkerhet gjør nok at folk tenker seg om to ganger før de hopper til en annen jobb.

– Det trygge blir plutselig mer attraktivt når markedet er uforutsigbart.

– Ser tøft ut

PR-operatørene fronter seg selv som et byrå som er over gjennomsnittet opptatt av å rekruttere unge talenter inn i bransjen.

Byråleder Petter Thorendahl skriver at de merker økt pågang i åpne søknader fra bransjekollegaer på alle nivåer og fra ulike miljøer.

– Det ser tøft ut. Det er ikke mange stillinger utlyst i bransjemediene, og det sier vel noe. Vi synes alltid det er hyggelig med interesse for PR-operatørene, og vi skal også rekruttere flere rådgivere fremover.

Også han tror mange sitter stille i båten og ikke ønsker å ta sjanser i en urolig tid og uforutsigbar tid for bransjen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS