Nils-Ove Steinbru Støbakk er kommunikasjonsrådgiver i Klepp kommune.

Skal prøve seg på LinkedIn: – Veldig usikker på hvordan vi passer inn i miksen

Klepp kommune og «Kleppfluenser» Nils-Ove Steinbru Støbakk skal gjøre noe som ikke alle kommuner gjør.

Publisert

– Foreløpig er det nok mer forskning enn satsing. Vi har ikke spesielt mange følgere, og vi legger ikke ut innhold så veldig ofte, sier Nils-Ove Steinbru Støbakk til KOM24.

Støbakk jobber som kommunikasjonsrådgiver i Klepp, en kommune med litt over 21 000 innbyggere i Rogaland fylke. Nylig kunngjorde han på LinkedIn at kommunen nå vil øke sin tilstedeværelse på plattformen.

– Vi har ambisjoner om å bruke LinkedIn mer framover, uten at vi helt vet hvordan vi skal bruke det og hva vi ønsker å oppnå, sier han.

Liker seg ikke på Facebook

Støbakk forklarer at innlegget hans var ment som en slags markedsundersøkelse eller idémyldring.

– Jeg ville invitere både lokale og sentrale aktører på LinkedIn til å komme med innspill til hva vi bør gjøre. Som forventet ble det mye fjas og moro, men også ganske mange matnyttige forslag til konsepter vi kan rendyrke for å skille oss litt ut, sier Støbakk.

Responsen har ikke uteblitt. LinkedIn-personligheter som Fredrik Fornes, Cecilie Stenbakk Alstad og Erlend Haddeland er blant flere som har kommentert.

Klepp kommune har per i dag 870 følgere på LinkedIn. På Facebook har de 7 400 følgere, men Støbakk skriver i innlegget sitt at de i utgangspunktet ikke liker å være til stede der. Han trekker fram Lyngdal som et eksempel på en kommune som har valgt å droppe Facebook helt.

Kommunikasjonsavdelingen i Klepp kommune består av tre ansatte. Ragnhild Nordahl Næss er kommunikasjonssjef.

– Jeg ser jo at LinkedIn i stor grad er dominert av kommersielle aktører. Mye salg og branding. Så der er jeg veldig usikker på hvordan en kommune passer inn i miksen, sier Støbakk.

Employer branding

Klepp ligger midt på Jæren, omtrent 25 kilometer sør for Stavanger. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Samfunnsøkonomisk Analyse er Klepp Norges mest boligvennlige kommune, rapporterte NRK nylig.

Støbakk trekker fram flere eksempler på offentlige virksomheter som har utmerket seg i sosiale medier. Sjøfartsdirektoratet og Nordre Follo kommune har begge fått skryt for å skille seg ut.

– Veldig mye av det som blir publisert av diverse offentlige instanser er dessverre ikke spesielt spenstig, og alle har dessverre ikke tid og kapasitet til å lage like mange kule filmer som Sjøfartsdirektoratet gjør, sier Støbakk.

Kommunikasjonsrådgiveren kan ikke si mye om hvordan Klepp konkret skal jobbe på LinkedIn på nåværende tidspunkt. Men kommentarene på LinkedIn ga flere tips.

– Jeg fikk veldig mange gode innspill. Problemet er at de var veldig ulike, så vi må sette oss ned og vurdere hvordan vi skal følge det opp.

– Sjøfartsdirektoratet har blant annet brukt LinkedIn til employer branding. Er det aktuelt for dere?

– Ja, det er det. Men det kommer også an på hva slags stilling det er snakk om. Videoene til direktoratet er morsomme, og selv om vi ikke skal gjøre akkurat det samme, er det mulig å spille på humor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS