– Satser på litt tid til pysj, sofa og helt time out, sier Hanne Kjærnes.

Julepraten 2022:

Hanne i Farmasiet tror det sjelden har vært vanskeligere å gi en spådom for et nytt år

– De som sørger for å forstå kundene sine godt og hvilke behov de har nå, er i en god posisjon.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det CMO i Farmasiet, Hanne Kjærnes, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Julen er tre dager med alt av familieselskaper og hygge, før det blir både romjul og nyttår til fjells. Satser også på litt tid til pysj, sofa og helt time out.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Det aller, aller viktigste er hjemmelagde medisterkaker med egen familieoppskrift. Blir ikke jul uten, og lukten er det jeg trenger for å få ordentlig julestemning.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Lytt til menneskene du er sammen med og bruk tid med de som betyr noe, smak på alt du synes er digg og dropp den tørre julekaken du presser i deg av høflighet, les krim selv om det ikke er påske og se Sesong 2 av Hjem til jul – den treffer godt på følelser mange kjenner på i julen.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det morsomste jobbmessig har vært å starte i ny jobb i Farmasiet. Det har vært et år med utrolig mye læring i en helt ny bransje, hvor vi kan utfordre det etablerte. Med nytt kommunikasjonskonsept i sekken gleder jeg meg skikkelig til å starte på det neste året! På privaten har vel det morsomste vært en lang sommerferie i Europa, og endelig komme seg sydover sammen med mange fine folk.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Selv om jeg vet det er viktig, er jeg litt lei av å høre om Distinctive brand assetts, føler det går litt inflasjon i å bruke det. Ellers synes jeg faktisk det har vært et år der det ikke har vært for mye gjentagelse i det bransjen snakker om – og det er kanskje første gang. Det jeg tror vil prege neste år er at alle snakker om hvor viktig det er å investere i å bygge merkevare i tider hvor både kundenes og merkevarenes lommebok blir trangere. Jeg tror også det blir mye snakk om effekt og hvordan måle bedre, siden ingen har råd til å bruke penger som ikke gir avkastning. Og så kommer vel vi oss ikke unna kunstig intelligens.

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– Tror det sjelden har vært vanskeligere å gi en spådom for året, og jeg det vil være et år preget av mye usikkerhet. Og da kommer vi helt sikkert til å se noen aktører som griper mulighetene med begge hender, og klarer å ratte seg godt gjennom det med smarte valg og investeringer. De som sørger for å forstå kundene sine godt og hvilke behov de har nå, er i en god posisjon.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Når man jobber i apotek er det vel ikke lov å si at man ikke tror på nyttårsforsetter, siden vi vet at mange går for en «ny start» i januar. Men har jeg ikke klart å bli et bedre menneske ennå så har jeg ikke helt tro på at jeg får det til. Men det jeg har bestemt meg for at jeg skal bruke mest tid med de menneskene som gir meg energi og påfyll!

Powered by Labrador CMS