Guri Berndtsson Sanders slutter som Business Director i Nord DDB og blir markedssjef og leder for kommersiell avdeling i Norges Friidrettsforbund.

Guri Berndtsson Sanders forlater Nord DDB – går til toppjobb i Friidrettsforbundet

Etter tre år i Nord DDB blir Guri Berndtsson Sanders ny markedssjef og leder for kommersiell avdeling i Norges Friidrettsforbund.

Publisert

– Det var en mulighet som traff både faglig og personlig, sier Guri Berndtsson Sanders til KOM24.

Hun har i mange år jobbet strategisk med merkevarebygging og kommersielle konsepter, og sier hun alltid har vært opptatt av å skape verdi – både for merkevaren og samarbeidspartnerne. Samtidig har friidretten vært en rød tråd i livet hennes siden barndommen.

– Stillingen i Friidrettsforbundet kombinerer begge disse aspektene: et sterkt, verdibasert formål og et kommersielt potensial jeg virkelig tror på. Å lede arbeidet med å forsterke norsk friidrett som et preferert sponsorobjekt er en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg, sier Sanders.

– Et privilegium

Sanders kommer fra rollen som Business Director i Nord DDB Oslo.

– Det har vært et privilegium å utvikle konsepter og lede kreative prosesser for våre flotte kunder og samarbeidspartnere, sier hun.

Hun ble først kjent med byrået som markedssjef for TV-aksjonen i Leger Uten Grenser, der hun ledet det strategiske arbeidet med en av Norges mest synlige innsamlingskampanjer. I tre år samarbeidet hun tett med Nord DDB om kampanjer for WWF, Plan og Leger Uten Grenser – før hun selv ble en del av byrået.

Overgangen fra kunde til byrå ble starten på tre år som rådgiver og senere Business Director. Nå går hun videre til idrettssektoren – med både merkevareforståelse og kommersielt blikk i bagasjen.

– Denne kompetansen er direkte overførbar til rollen i Friidrettsforbundet, hvor det handler om å bygge sterke partnerrelasjoner, ivareta merkevaren og skape konsepter som engasjerer både partnere, publikum og samfunnet, sier Sanders.

Som markedssjef blir noe av det viktigste arbeidet å videreutvikle sponsorporteføljen og finne nye inntektsmuligheter.

– Først og fremst handler det om å forvalte og videreutvikle den allerede sterke partnerporteføljen vår med profesjonalitet og tydelig verdi for alle involverte. Samtidig vil jeg jobbe aktivt med å identifisere nye inntektsmuligheter og initiativ – både kommersielt og gjennom samfunnsansvar og bærekraft.

Hun ønsker også å styrke merkevaren norsk friidrett – og gjøre sporten enda mer attraktiv i konkurransen om oppmerksomhet og investeringer.

– Å bygge et sterkt og sammensveiset kommersielt team blir også en viktig del av mitt arbeid, legger hun til.

Skal styrke sponsorarbeidet i friidretten

Sanders mener norsk friidrett har stort potensial på sponsorsiden.

– Med sterk idrettslig utvikling, inspirerende profiler og verdier som både næringslivet og publikum kan stille seg bak, har vi et fantastisk utgangspunkt!

Ambisjonen er å være en relevant og attraktiv samarbeidspartner.

– Vi ønsker å være innovative, bygge langsiktige samarbeid, og samtidig bidra positivt til samfunnet, sier hun. 

Etter flere år i reklamebransjen tar Sanders med seg både tempo og kreativitet inn i det nye kapittelet.

– Jeg kommer til å savne det kreative miljøet og tempoet – og ikke minst de gode kollegaene og samarbeidet med engasjerte kunder, sier hun, og avslutter:

– Det å jobbe med idéutvikling og strategisk problemløsning sammen med dyktige fagfolk har vært utrolig inspirerende. Men heldigvis tar jeg med meg mye av dette inn i min nye rolle – for også her skal vi skape konsepter, bygge merkevare og utvikle relasjoner i en meningsfull kontekst, for en sport og et formål jeg har et sterkt personlig forhold til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS