Tormod Aasli Kvithyld blir ny kommunikasjonssjef i Orkla Home & Personal Care.

Blir kommunikasjonssjef i Orkla: – Norgesmestere i merkevare­bygging i over et århundre

Tormod Aasli Kvithyld forlater Posten Bring for å lede kommunikasjonen i et av Norges mest ikoniske merkevareselskaper. Nå blir han ny kommunikasjonssjef i Orkla Home & Personal Care.

Publisert Sist oppdatert

Han tar over etter Anne Gjemsdal, som går av med pensjon.

– Det er en rolle med mye ansvar, i et solid, nordisk selskap med høye ambisjoner, sier Kvithyld til KOM24.

Der får han ansvar for både ekstern og intern kommunikasjon, kommunikasjonsstrategi, beredskapskommunikasjon, samt selskapets nettsider og interne kanaler.

– Orkla Home & Personal Care har vært norgesmestere i merkevarebygging i over et århundre, og har en imponerende portefølje sterke merkevarer. Det er åpenbart et kreativt miljø, som også setter bærekraft og kulturbygging høyt.

Selskapet står blant annet bak kjente merkevarer som Zalo, Jif, Lano, Omo og Define.

– Treffe hodene og hjertene til folk

Kvithyld kommer fra stillingen som senior kommunikasjonsrådgiver i Posten Bring, og har tidligere vært rådgiver og innholdsredaktør i TRY Råd. Før det jobbet han som spesialrådgiver i kommunikasjon i Kreftforeningen.

– Fordelen med å ha vært litt rundt omkring er at jeg har med meg ulike perspektiver fra bransjen og en variert verktøykasse. Men det viktigste jeg tar med meg er to ører! Den beste kommunikasjonen mener jeg starter med å være god til å lytte.

Han beskriver seg selv som over snittet resultatorientert – noe han tror passer godt inn i rollen i Orkla.

Han ser mange likheter mellom å jobbe i ideell og kommersiell sektor:

– De fleste trenger å lage kommunikasjon som stikker seg fram og påvirker, og der finnes det mange veier til mål. For meg har jobben ofte handlet om å finne den gode historien, og å treffe både hodene og hjertene til folk.

– Flere burde vise hvem de er

Kvithyld mener at dagens medielandskap stiller høyere krav til merkevarer enn før.

– En åpenbar utfordring er å bryte gjennom støyen i medielandskapet og være relevant og interessant over tid. Mange merkevarer er flinke til å kommunisere hva de tilbyr, men flere burde vise mer av hvem de er og hva de står for.

Med byråerfaring har Kvithyld også tanker om hvordan virksomheter og byråer samarbeider best.

– Å definere felles mål og få på plass tillit er viktig. Da kan byrået fungere som en god forlengelse av kommunikasjonsavdelingen, og gi utenfra-blikket som alle kan ha godt av.

For å få mest mulig ut av samarbeidet, mener han at virksomheten selv må være tydelig på hva den står for og hva den trenger hjelp til.

– De som jobber i virksomheter er eksperter på sitt selskap og sitt samfunnsområde – noe de har grunn til å ha selvsikkerhet på. Når du er bevisst på hva du trenger hjelp til og ikke, får du mer ut av byrået som sparringpartner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS