Kjetil Hundhammer er daglig leder i både Hubify og Narify. Nå forsøker han å rette opp fjorårets milliontap.

Hubify tapte millioner etter partner-exit og festivalkollaps

Et brutalt år med milliontap, leder-exit og rettslig konflikt preget Hubify og Narify i fjor: – 2024 ble ikke slik vi håpet, åpenbart, sier daglig leder Kjetil Hundhammer.

Publisert Sist oppdatert

2024 ble et brutalt år for Hubify og datterselskapet Narify. Inntektene falt med over fire millioner kroner, og konsernet leverte et samlet underskudd på mer enn 4,6 millioner.

– Vi har hatt et år hvor vi var nødt til å skille lag med en av våre medeiere. Mer enn det vil jeg ikke gå inn på, sier daglig leder Kjetil Hundhammer til KOM24.

I fjor sommer ble det kjent at Fredrik Fornes, daværende daglig leder i Narify og største eier i Hubify, trakk seg fra begge selskap etter det han beskrev som «grunnleggende verdiforskjeller mellom meg og de andre i selskapets ledelse».

Advokatsmell

Hubify omsatte i fjor for 6 millioner kroner, ned fra 10,7 millioner i 2023. Årsresultatet endte på minus 2,5 millioner kroner.

Hundhammer peker på flere årsaker til både inntektsfallet og underskuddet:

– Attention-festivalen måtte avlyses i Nord-Norge og Bergen, og gikk én million i minus. I tillegg har vi hatt advokatutgifter på en million, og vi har vært veldig uheldige med sykmeldinger, forteller han.

Selskapet hadde i 2024 en byråinntekt på nær 5,9 millioner kroner. Narify, som ble fullt overtatt i fjor sommer, leverte et underskudd på over 2,1 millioner kroner, og hadde en byråinntekt på 68.000 kroner.

– 2024 ble ikke slik vi håpet, åpenbart. Slik er det noen ganger. Den døren er nå lukket, og vi ser fremover. Nå er det positivt fokus og et enormt driv. Vi har fått gjort utrolig mye, på kort tid, sier Hundhammer.

Sikter mot null i år

Narify ble lansert som en «verdensnyhet» med mål om å tilby et samarbeidsverktøy for LinkedIn, med funksjoner som KI-støtte, teamoversikt og innholdsplanlegging. 

I august i fjor kunne KOM24 melde at verktøyet ville bli lansert, til tross for bråket i toppen.

– Det ble kommunisert at vi skulle lansere, men det var grunner til at det ble utsatt – uten at vi går i detaljer på det, sier Hundhammer.

Etter en soft launch i februar i år, kom versjon 2.0 i mai. Nå varsler han global satsing:

– Narify går veldig bra. Vi er det første selskapet som bruker det nye API-et til LinkedIn og er nå godkjent som offisiell LinkedIn-partner. Det er en game changer for oss, sier Hundhammer og fortsetter:

– Fra 10. august kjører vi fullt trykk på Narify. Vi har ventet lenge på å komme hit, og nå har vi veldig god traction.

Per i dag har Hubify fem ansatte, mens Narify har leid inn utviklere og konsulenter. I løpet av høsten skal også Narify få to fulltidsressurser på plass, og Hundhammer selv går inn i en operativ rolle.

Etter et krevende fjorår er målet for 2025 å få økonomien tilbake på rett kjøl.

– Vi hadde en solid nedtur i fjor. Nå handler det om å bygge oss opp igjen. Første steg er å komme i et nullår, avslutter Hundhammer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS