Freia-uret på Karl Johan
Freia-uret på Karl Johan

Freia: – ikke alt som refereres i globale medier er relevant for oss lokalt

Trolig ikke aktuelt med KI-reklamer for norsk sjokolade med det første.

Publisert

I helgen kom nyheten om at Mondelez International, selskapet bak Oreo og eier av Freia, implementerer et nytt generativt KI-verktøy for å kutte produksjonskostnadene for markedsføringsinnhold med 30 til 50 prosent.

Produsenten har investert over 400 millioner kroner i et KI-verktøy, utviklet av Publicis.

Verktøyet anvendes nå på sosiale medier for merkevarene Chips Ahoy i USA og Milka i Tyskland. En åtte sekunder lang Milka-video viser for eksempel sjokoladebølger som renner over en kjeks, med bakgrunnsbilder som tilpasses ulike målgrupper.

I USA skal Oreo bruke KI-verktøyet på produktsider hos Amazon og Walmart i november. I løpet av de neste månedene planlegger Mondelez også å ta i bruk teknologien for Lacta-sjokolade og Oreo i Brasil, og Cadbury i Storbritannia.

KOM24 har vært i kontakt med Mondelez sine nordiske PR-folk, som sier de er spente på bruken av KI.

– AI er et kraftig og spennende teknologiskifte som gir mange muligheter, men også en del utfordringer. Vi er opptatt av å være ærlige i vår kommunikasjon. Når det er sagt så gir disse verktøyene muligheter for å effektivisere markedsføringsarbeidet slik at vi kan bruke pengene på det som gir mest effekt for merkevare og salg, skriver Øyvind Olufsen, kommunikasjonssjef og myndighetskontakt Norge og Danmark i en e-post til KOM24.

Men selv om det gir mange muligheter for dem, virker det ikke som om det er aktuelt å bruke det i Norge med det første.

– Mondelez er et stort globalt selskap og ikke alt som refereres i globale medier er relevant for oss lokalt, skriver Olufsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS