Gjennom et knippe ulike minifilmer med komiker Halvor Johansson i hovedrollen, vil Lotteritilsynet gjøre unge, mannlige spillere oppmerksomme og mer bevisste på hvilken risiko de tar ved å spille hos utenlandske, ulovlige spillselskap.
Gjennom et knippe ulike minifilmer med komiker Halvor Johansson i hovedrollen, vil Lotteritilsynet gjøre unge, mannlige spillere oppmerksomme og mer bevisste på hvilken risiko de tar ved å spille hos utenlandske, ulovlige spillselskap.

Trigger og Lotteritilsynet med Snapchat-kampanje mot ulovlig gambling

«Ikke spill hos utenlandske spillselskap. De tilbyr svart gambling». Det er hovedbudskapet i Lotteritilsynets nye kampanje mot spilleproblemer.

Publisert Sist oppdatert

–Det er en målgruppe som er vanskelig å treffe, så vi bestemte oss for å utforske Snapchat som eneste format, og gjøre det på kanalens og målgruppens premisser. Vi tenker det er både modig og riktig av Lotteritilsynet å satse så spisst, sier konsulent Lene Lyck Fasting i Trigger.

Søker unge menn

Gjennom et knippe ulike minifilmer med komiker Halvor Johansson i hovedrollen, vil Lotteritilsynet gjøre unge, mannlige spillere oppmerksomme og mer bevisste på hvilken risiko de tar ved å spille hos utenlandske, ulovlige spillselskap. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Trigger Oslo.

Kampanjen lanseres i juni og skal gå videre gjennom 2021.

– Seks av ti nordmenn vet ikke hvem som har lov å tilby dem pengespill og ikke, og det tallet er for høyt. De ulovlige selskapene tilbyr farlige spill, og spillerne kan tape mye penger på kort tid. Det er grunnen til at vi nå trapper opp vårt opplysningsarbeid ytterligere, sier Henrik Nordal, avdelingsdirektør i Lotteritilsynet i en pressemelding.

Utelukkende på Snap

I årets kampanje satser Lotteritilsynet utelukkende på Snapchat som kanal. I tillegg til filmene, har Lotteritilsynet i samarbeid med Snapchat og Trigger har utviklet en egen linse og en quiz der man nettopp skal lære mer om hva som gjelder.

Svart gambling tilbys av ulovlige spillselskaper i Norge. Mange utenlandske spillselskaper tilbyr nemlig spill i Norge, uten tillatelse fra norske myndigheter.

I Norge er 122.000 risikospillere, og 55.000 er problemspillere. Det er ofte unge menn som lar seg lokke til svart gambling, men mange deltar uten å vite om forbudet de utenlandske spillselskapene har mot å tilby spillene og markedsføre dem i Norge. Målet med kampanjen er å gjøre dem oppmerksomme på risikoene de tar.

Alle filmene slutter med slagordet «Så veit du det». Det er akkurat det kampanjen har som oppgave; øke kunnskapen hos unge, mannlige spillere om ulike sider ved svart gambling.

– Ingen pekefinger

– Det er ikke ulovlig å spille hos utenlandske spillselskap, men det er ulovlig å tilby og reklamere for det her i Norge, understreker Nordal.

Sebastian Rajendram og Fredrik Juul er kreatører i Trigger, og har jobbet med kampanjen.

–Holdningskampanjer blir ofte til lange filmer, med en lengre pekefinger. Vi er glade for at Lotteritilsynet lot oss lage en for et kjapt og enkelt format, med fokus på forklaring og humor, uten pekefinger. Så håper vi at målgruppen forstår alvoret og konsekvensen av svart gambling, samtidig som de trekker litt på smilebåndet, sier Rajendram og Juul.

Powered by Labrador CMS