Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige på hjemmekontor.

#MinJobb

– Kommunikasjon er et fagområde som alle vi som jobber med dette må kjempe for

Bli bedre kjent med kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige i #MinJobb-spalten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det Øystein Thoresen i Gjensidige som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Kommunikasjonsdirektør i Gjensidige. Ansvar for ekstern og intern kommunikasjon, som altså omfatter PR, faglig ansvar for eksterne kanaler som Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn, og våre interne kanaler som intranett og Yammer.

– Hva liker du best med jobben din?

– Variasjonen i ulike kommunikasjonsutfordringer som skal løses, ingen dag er lik og blir sjelden slik man kanskje hadde planlagt. Og skadeforsikring blir aldri kjedelig, det er et bredt spekter av problemstillinger som krever god kommunikasjonsrådgivning.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Egentlig ikke noe spesielt, men når du jobber med kommunikasjon liker man best de oppgavene der man ser resultatet med en gang, eller etter kort tid.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Kommunikasjon utgjør et bredt spekter av oppgaver, og du kommer tett på alle deler av virksomheten, som du må kjenne godt, det gjør hver dag spennende. Dessuten ser du ofte resultatene av det du har gjort ganske raskt, og nettopp det blir en god inspirasjon i det daglige arbeidet, det å se at god kommunikasjon gjør en forskjell.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Akkurat nå må det bli en person som egentlig er utenfor faget - Espen Nakstad i FHI, som har håndtert kommunikasjonen under pandemien eksemplarisk, og gjør det fortsatt etter 10 måneder.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Det første jeg tenker på da er egen avdeling, hvordan kommunikasjonsteamet selv har tilpasset seg en ny arbeidsform under C-19, og samtidig håndtert nye kommunikasjonsutfordringer i selskapet; til ansatte og media på en veldig god måte. I dette ligger også å bidra til god kommunikasjon fra toppledelsen i selskapet. Det har vært behov for å tenke nytt i en annerledes tid og kommunikasjonen vår har blitt veldig godt mottatt.

– Hva er god kommunikasjon?

– For meg er god kommunikasjon noe som skaper engasjement, og bidrar til suksess for den virksomheten du arbeider i - At kommunikasjon har betydning for bunnlinjen i en kommersiell virksomhet som Gjensidige.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Kommunikasjon er et fagområde, som en ingeniør eller en jurist, men som det er veldig lett for mange utenfor faget å mene noe om uten å ha de samme kvalifikasjonene til det. Det er selvsagt positivt med engasjementet, men når det kommer til beslutninger så må det være gode kommunikasjonsfaglige vurdereringer som legges til grunn for hvorfor vi velger å løse en sak slik eller slik. Kommunikasjon er derfor et fagområde som alle vi som jobber med dette må kjempe for, og den viktige posisjonen kommunikasjon bør ha i alle virksomheter.

Powered by Labrador CMS