Disse fire trendene dominerer i sosiale medier
– Det er ikke lenger det beste innholdet som vinner oppmerksomheten, sier Liva Kalve og Thea Marlen Herstad fra HER Agency.
(Klingenberg kino, Oslo): – De sosiale plattformene utvikler seg i et stadig raskere tempo.
Slik åpnet Thea Marlen Herstad fra HER Agency da hun og makkeren Liva Kalve var på scenen under «SoMe-frokost» i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO).
– Og når man snakker om trender, er det fort gjort å tenke på den nyeste TikTok-dansen. Men man må se forbi disse virale øyeblikkene, og da er det fire elementer som dominerer, fortsatte Kalve.
Plattformfragmentering
Tidligere nådde man store deler av målgruppen sin på få plattformer. Nå er alt spredt utover flere ulike plattformer, mener de.
– Underholdning finner man på TikTok, bransjenyheter er kanskje på YouTube, mens du finner faglig innhold på LinkedIn. Folk bruker ulike plattformer til ulike formål, og som merkevare må du forstå hvor du kan nå ut med de ulike budskapene, sa Kalve.
Community building
Merkevarer bør prioritere det å skape en relasjon til kundene sine, framfor raske salg.
– Merkevarer som lykkes med å skape felleskap, lykkes ikke bare med salget på sikt. Kundene deres blir også merkevareambassadører som snakker varmt om dem til andre, sa Herstad.
Skreddersydde algoritmer
For å treffe med et budskap og virkelig nå ut, må man forsøke å henge med på det som skjer ellers på den aktuelle plattformen.
– Det er ikke lenger det beste innholdet som vinner oppmerksomheten til folk, men det mest relevante innholdet. Algoritmen matcher interesser med relevant innhold, og uten relevans blir man helt usynlig, sa Kalve.
Autentisitet over perfeksjon
Tidligere har man kanskje trodd at det å lage innhold tar tid, fordi kvaliteten på et bilde eller en video må være på topp. Slik er det ikke alltid, skal vi tro HER Agency.
– Publikum engasjeres av innhold som oppleves som ekte, selv når det ikke er perfekt. Profesjonelt innhold har også sin verdi, men i sosiale medier bygges tillit først og fremst gjennom det personlige og spontane, sier Herstad.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no