TikTok fikk både ris og ros: – Dere har et dårlig omdømme
Sosiale medier, deriblant TikTok, spiller en stadig større rolle for hvordan unge mennesker får informasjon. Karianne Solbrække i TV 2 vil at de globale aktørene tar mer ansvar.
(Arendal): – Dere har et dårlig omdømme i Norge, blant annet fordi dere har kinesiske eiere og fordi vi vet ingenting om algoritmene på plattformen deres, sa Solbrække under en debatt på Arendalsuka.
Seansen ble arrangert av Kommunikasjonsforeningen og Kampanje.
Store deler av debatten handlet om hvordan både politiske partier og redaktørstyrte medier kan nå ut til unge mennesker, og om TikTok og andre plattformer er gode arenaer for dette.
– Et spørsmål er om man i større grad kan fremheve oss redaktørstyrte medier på TikTok, fordi vi lager journalistikk med presseetikken i bunnen. Meta går motsatt vei, og jeg savner også sånne initiativer fra TikTok, sa Solbrække.
Men TikToks myndighetskontakt i Norge, Kjartan Sverdrup, fikk også ros fra TV 2-redaktøren.
– Jeg har lyst til å si noe positivt også. Dere svarer oss, i motsetning til mange av de andre, og dere forstår at vi har presseetiske regler å forholde oss til.
– Føler et ansvar
Sverdrup svarte med å si at også de føler et stort ansvar for innholdet som publiseres på plattformen deres.
Han nevnte at TikTok samarbeider med Reuters og norske moderatorer som undersøker om det som legges ut er sant eller ikke.
Sverdrup slo også et slag for de unges kildekritikk.
– Medietilsynet kom med en rapport i går med noen interessante funn om yngres kildekritikk sammenlignet med eldre. De yngre klarer i stor grad å navigere i dette landskapet, selv om det er mye informasjon. De har vokst opp med internett, og er godt rustet, sa han.
«Gutta» mot resten
En annen som også var i panelet var Snorre Klanderud, også kjent som «Snorrepus» fra YouTube-kanalen «Gutta».
De er også til stede på TikTok, i tillegg til at de har sine egen valgkamp-dekning der partilederne stiller opp en etter en. På søndag kom første episode med statsminister Jonas Gahr Støre, og Klanderud kunne skryte av at den allerede har over 300 000 visninger.
Han tror ikke det er mulig å stoppe utviklingen med at unge mennesker, spesielt menn, i større grad får politisk innhold servert i sosiale medier.
– Det er nok helt umulig å kjempe mot at unge er mer på TikTok. Man ser jo nå at ingen har noe valg, selv politikerne må kaste seg på. Det er jo der de unge er.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no