– Aldri vært en bedre tid for å starte byrå
Lars Eia Kirkholm og Kristoffer Reppen har begge forlatt JCP. Nå starter de Søndre Reklamebyrå sammen.
– Det å starte for seg selv har vært en drøm i mange år, sier Kristoffer Reppen til KOM24.
Og nå skjer det. Sammen med JCP-veteran Lars Eia Kirkholm starter han Søndre Reklamebyrå. Om noen uker flytter de inn i et lokale i Oslo sentrum.
– Det blir et reklamebyrå som kommer til å levere veldig mye forskjellig. Men vi tror på det å være spesialister og dyrke den kompetansen vi har, sier Kirkholm.
Trygt eller utrygt?
Kirkholm har jobbet i JCP i ni år, senest i rollen byråleder i JCP PRAD. I mai kom nyheten om at han skulle slutte i jobben.
Selv om reklamebransjen har sett bedre tider rent økonomisk, er Kirkholm klokkerklar;
– Det har aldri vært en bedre tid for å starte byrå enn nå. Nå har vi vært gjennom noen år med pandemi, økonomiske endringer og mye nytt som skjer teknologisk. Det kjennes helt riktig å bygge noe fra start på de premissene, sier han.
Reppen var i JCP i to år. Han har også en fortid i blant annet Atyp.
– Vi har snakket en del om situasjonen i bransjen. Men på mange måter føles det tryggere å starte noe selv. Flere store byråer har slitt den siste tiden, og jeg tror ikke nødvendigvis det er så trygt å sitte der. Det å ta avgjørelsene og legge rammene selv, er også en form for trygghet, sier Reppen.
Drikkes kaffe
Som to erfarne reklamemenn, starter de heller ikke på bar bakke. De har allerede prosjekter å jobbe med, og i tiden før sommerferien hadde de flere kaffeavtaler med potensielle kunder.
Noen kunder tar de også med seg fra deres tidligere jobber. De vil ikke dele et konkret tall.
– Erfaringen vår er helt avgjørende. Det er mange ting som kan være vanskelig å få til i et større byrå, men som blir enklere for en mindre og mer tilpasningsdyktig aktør, sier Reppen.
– Reklamebyråer må generelt bli flinkere til å forstå vår egen målgruppe. Vi må skjønne hva de trenger, og gjennom de opp mot hundre kaffekoppene har vi en klar tanke om at vi må jobbe tettere med kundene. Det må bli mindre «oss» og «dem» og mer «vi», legger Kirkholm til.
I starten er det kun de to som jobber sammen, men etter hvert vil det komme inn flere.
– Det er mye kompetanse i oss to, også skal vi straks få inn noen til. I tillegg skal vi jobbe etter en strategi som innebærer å levere med bra kvalitet, men på en mer effektiv måte.
– Kan du si noe mer konkret om denne strategien?
– Det får vi ta litt senere, men vi har en plan, sier Kirkholm.
– Naturlig å starte sammen
Nå er de klare for å få nyheten ut og komme i gang på ordentlig. Neste uke venter Arendalsuka, og begge tar turen til Sørlandet.
De ønsker å lage reklame for både små og store merkevarer. Uansett størrelse er det mennesker på den andre siden, fremhever Kirkholm.
Navnet Søndre kommer fra øya Søndre Sandøy på Hvaler. Det er et sted som både Reppen og Kirkholm har tilknytning til.
– Når du er der ute, vil du på en måte ikke dra. Det blir som en trygg havn, sier Reppen.
Han sier at han for ganske lenge siden fikk en tanke om å starte byrå sammen med Kirkholm.
– Da jeg kom inn i JCP, satte jeg pris på å jobbe sammen med Lars. Vi utfyller hverandre godt, og dette føles veldig naturlig, sier Reppen.
– En ting er kompetansen Kristoffer tar med seg gjennom det å være en toppkreatør. Men han har også en ekstrem evne til å utvikle seg, noe som er veldig viktig for å kunne skape noe nytt, sier Kirkholm om makkeren.
De har delt nyheten med noen andre i bransjen, og opplever at den blir tatt godt imot.
– Det har bare vært heiarop, noe som er veldig hyggelig, avslutter Kirkholm.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no