- Vi faller litt i omsetning og resultat, men tallene for 2020 er fortsatt det femte eller sjette beste resultatet i vår historie og det er godt innenfor normalen, sier daglig leder Jon Mørland i Mørland & Johansen til Kampanje. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
- Vi faller litt i omsetning og resultat, men tallene for 2020 er fortsatt det femte eller sjette beste resultatet i vår historie og det er godt innenfor normalen, sier daglig leder Jon Mørland i Mørland & Johansen til Kampanje. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Mørland & Johnsen faller i omsetning og resultat - fortsatt skyhøy driftsmargin

– Vi benyttet oss ikke av permitteringsordningene til staten og har hatt en ganske så normal drift.

Publisert

- Vi faller litt i omsetning og resultat, men tallene for 2020 er fortsatt det femte eller sjette beste resultatet i vår historie og det er godt innenfor normalen, sier daglig leder Jon Mørland i Mørland & Johansen til Kampanje.

Mørland etablerte i 2016, sammen med Øyvind Johnsen, kommunikasjonsselskapet Mørland & Johnsen. Det har i ettertid ofte blitt omtalt som «landets mest lønnsomme PR-byrå».

Årsregnskapet fra 2020 viser at omsetningen til selskapet endte på 26, 4 millioner kroner, og driftsresultatet på 10,7 millioner kroner. Det tilsvarer en driftsmargin på hele 40 prosent. PR-byrået har ingen varekostnad på tjenestene de leverer og opererer dermed ikke med byråinntekt.

Til sammenligning hadde selskapet i 2019 en omsetning på 29,7 millioner kroner og et driftsresultat på 13, 3 millioner kroner. Det vil si at årets omsetning har falt med elleve prosent, mens resultatene har falt med rundt 20 prosent. Byrået legger til slutt frem et resultat før skatt på ti millioner kroner.

Tall Mørland & Johnsen 2020

Mørland & Johnsen20202019
Omsetning26, 4 mill29, 7 mill
Driftsresultat10, 7 mill13, 3 mill
Resultat før skatt10,8 mill13, 4 mill

Mørland forteller til Kampanje at det på ingen måte er «dramatisk». Han forklarer at dette har andre årsaker enn koronapandemien- blant har de opplevd en utsettelse av et større arrangement der selskapet var leid inn som PR-byrå og flere fødselspermisjoner blant de ansatte.

- Det er da viktig å si at dette ikke var permitteringer knyttet til korona. Vi benyttet oss ikke av permitteringsordningene til staten og har hatt en ganske så normal drift. Samtidig er vi ikke flere enn vi er og hver medarbeider teller og når da tre ansatte er ute i fødselspermisjon, er det en større forklaring enn covid-19, sier han.

Powered by Labrador CMS