– Vårt mål er å være Norges beste kreative byrå, sier Pol-sjef Kjetil Botten Skogly.
– Vårt mål er å være Norges beste kreative byrå, sier Pol-sjef Kjetil Botten Skogly.

Byrået lot seg ikke knekke av pandemi - sitter igjen med et resultat på 10 millioner, utvidet stab og økt kompetanse

– Vårt mål er å være det beste kreative byrået i Norge.

Publisert

– Vi gjør det på Pol måten, og kopiere ikke andre. Hos oss er det kreativitet som står i høysetet.

Det sier byråsjef Kjetil Botten Skogly i Pol til KOM24.

Byråets årsregnskap for 2020 viser at omsetningen har gått ned fra 159,9 millioner kroner i 2019 til 152,9 millioner i 2020. Samtidig har byråinntekten økt fra 51,1 millioner kroner i 2019 til 53,7 millioner i 2020. Resultatet holder seg relativt likt, fra 9,8 millioner kroner i 2019 til 10 millioner kroner i 2020.

  • Se en oversikt over de viktigste tallene nederst i saken

Ingen permitteringer

Byråsjefen forteller at de økonomisk sett er «godt fornøyd» med fjoråret.

– Det var en spennende tid da pandemien slo inn for 13 måneder siden. I starten var man usikker på hva fremtiden kom til å bringe. Vi så at mange rundt oss raskt trykket på permitteringsknappen, men vi valgte å holde igjen på det, forteller han og sier videre at byrået tok dag for dag for å se hvordan ting lå an. Etter hvert gikk tiden og de klarte seg godt gjennom den første fasen til tross for den dramatiske situasjonen i landet.

Han forteller at for Pol har enkelte kunder innenfor reiseliv, som av naturlige årsaker ikke lenger hadde behov for oppdrag fra byrået.

– Det er klart at det har utfordret oss med tanke på at oppdrag falt ut og som vi rett og slett måtte hente inn igjen. De ansatte gjorde en formidabel innsats, omstilte måten vi jobbet på og sant skal sies jobbet ennå mer i perioder for å holde stø kurs og en sunn drift for oss. Det har vært helt uvurderlig, roser han.

Han forteller at de forsøker holde en stø kurs og er tydelige på hvilken posisjon de ønsker seg i markedet.

– Vårt mål er å være det beste kreative byrået i Norge. Det er en posisjon vi har klart å ta, sier han.

– Vært en bull

Alt i alt sitter byrået igjen med et resultat på 10 millioner kroner før skatt. Det er en økning på 1,5 prosent i forhold til 2019. Byråinntekten derimot har gjennom «kriseåret 2020» gått opp med 10 prosent.

– Så kan man spørre seg hvorfor ikke resultat har økt med 10 prosent også, men vi har investert i ytterligere kompetanse og pandemien gjør at vi må jobbe enda mer for inntektene. Vi bruker flere timer i situasjonen vi er nå, og vi er forberedt på stå på til dette går over, sier han og legger til:

– Det at vi har klart å ha en sunn økonomi har gjort at vi har kunne gjøre en del investeringer i ny kompetanse og oppfriskning av eksisterende kompetanse. Vi har valgt å investere i krisetider, som ofte går på tvers av det menneskelige instinktet. For når vi blir urolige er det ofte naturlig å trekke seg tilbake, og ikke investere. Vi kan vel si at vi, for å bruke et finansuttrykk, har vært en «bull». Vi har valgt å se fremover og tenke langsiktig.

For gjennom pandemien har byrået vokst i antall ansatte. Fem nye hoder er allerede på plass, og Skogly forteller at ytterligere tre nye «sterke signeringer» skal om bord de neste månedene.

Per dags dato teller byrået 40 mennesker. De ferskeste på laget er to nye SoMe-kreatører og en senior innholdsstrateg.

– Det er noe vi har kunnet gjøre fordi vi har hatt en langsiktig perspektiv på hvordan vi driver. Vi prøver å holde stø kurs, ha et øye på ballen og ikke miste fokus på hvilken posisjon og rolle Pol skal spille i dette komplekset byråmarkedet. Vi har valgt å holde oss til vår oppskrift. Vi gjør det på Pol måten, og kopiere ikke andre. Hos oss er det kreativitet som står i høysetet.

Sterkere ut enn inn

Men hvordan skal byrået opprettholde godt fart og beholde godt resultat gjennom 2021?

– Vi satser på at denne pandemien på et eller annet tidspunkt skal gi seg. Det er seigere prosesser nå i korona og ting tar lenger tid. Jeg har ingen forventning om en «ketchup-effekt» før godt utpå høsten i beste fall, men målet er vi bruker denne tiden på å styrke laget. Vi vet at det etter hvert kommer en tid som ser annerledes ut, og som gjør at prosesser igjen kommer til å endre seg. Målet er være enda sterkere når vi går ut av pandemien, enn da vi gikk inn i pandemien, avslutter han.

Årsregnskap Pol 2019-2020

Pol20202019
Omsetning152,9 mill159, 9 mill
Byråinntekt53,7 mill51,1 mill
Driftsresultat10 mill9,8 mill
Resultat før skatt9,9 mill9,8 mill
Utbytte7,7 mill7,8 mill

Kilde: Brønnøysundregisteret

Powered by Labrador CMS