Panelet på Medietilsynets arrangement.

Nye funn om sosiale medier uroer Medietilsynet

Medietilsynets nye rapport om unge velgere og desinformasjon viser blant annet at at sosiale plattformer er den primære nyhetskilden for mange.

Publisert

(Arendal): Rapporten med navnet «Feed, fornuft og følelser: ungdoms refleksjoner om politikk, medier og påvirkning» var utgangspunktet for en panelsamtale i regi av nettopp Medietilsynet.

– Mange av de unge som vi har snakket med sier at dersom en influenser har mange følgere, gir det troverdighet, innledet Reidun J. Samuelsen.

Hun viste til flere ulike funn:

  • Fire av ti 17–21-åringer oppsøker informasjon aktivt
  • Nesten åtte av ti 17–21-åringer sier at de har tillit til redaktørstyrte medier, men likevel er sosiale medier den vanligste nyhetskilden for de fleste.
  • Mange forholder seg til det innholdet som dukker opp i feeden, og opplever det som krevende å navigere i informasjonsstrømmen

– En stor utfordring med sosiale medier, er at man ofte ikke får presentert flere sider av en sak. Det er lett å få opp det samme man har sett på tidligere. Noen er flinke til å oppsøke flere kilder, også de som man ikke er enig med selv. Men ikke alle, sa Medietilsynet-direktør Mari Velsand.

Mer regulering

Velsand fortsatte med å snakke om regulering av sosiale medier, og hvorfor hun mener det er viktig for at de unge skal få et sunnere forhold til nyheter.

– Vi ønsker oss sterkere regulering av de globale plattformene, og det får vi for eksempel med EUs Digital Services Act.

Den forventes å bli innført i løpet av 2026, og pålegger store digitale plattformer å beskytte brukere mot ulovlig innhold og desinformasjon.

– Så da lurer jeg på om dere også vil følge opp det?, sa Velsand.

Spørsmålet gikk til Kjartan Sverdrup, myndighetskontakt for TikTok i Norge.

– Vi kommer nok til å ha mange samtaler framover, svarte han.

Digital Services Act (DSA) gjelder allerede i land som er medlem av EU.

Samarbeider

Valgdirektoratets direktør, Benedicte Bjørnland, var også til stede i panelet. Hun nevnte at de allerede samarbeider med TikTok, og at alt innhold som handler om stortingsvalget til høsten skal merkes med en lenke til deres nettside.

– I tillegg samarbeider vi med eksterne faktasjekkere og Reuters, som går gjennom informasjon som kommer på TikTok, sa Sverdrup.

Flere og flere politikere er nå å finne på de ulike plattformene. TikTok og Instagram har blitt viktige kanaler for å nå fram med budskapet deres.

Nesten tre av fire 17-21-åringer oppgir at de får opp innlegg fra partier eller politikere i sosiale medier. I intervjuene som Medietilsynet gjennomførte til rapporten, kommer det fram at de unge ikke liker innhold som er for underholdningspreget.

De ønsker seg politisk kommunikasjon som tar dem mer på alvor.

Grunnlaget for rapporten er kvalitative data fra fokusgrupper og dybdeintervjuer med til sammen 18 ungdommer i alderen 18–20 år, og en nasjonal spørreundersøkelse blant 520 unge i alderen 17–21 år. Undersøkelsene er gjennomført våren 2025.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS