Kommunikasjonssjef og brigader Eystein Kvarving i Forsvaret.

#MinJobb

Kommunikasjonssjefen i Forsvaret inspireres av unge talenter, kjemper for åpenhet og misliker reiseregninger

Bli bedre kjent med kommunikasjonssjef Eystein Kvarving i Forsvaret i #MinJobb-spalten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det brigader Eystein Kvarving sin tur. Han er til daglig kommunikasjonssjef for Forsvarssjefen og Forsvaret.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er brigader i Forsvaret og kommunikasjonssjef for Forsvarssjefen og Forsvaret. Vi har felles kommunikasjonsenhet med Forsvarsdepartementet og jeg er også nestkommanderende for den enheten.

– Hva liker du best med jobben din?

– At Forsvarssjefen er opptatt av åpenhet og kommunikasjon. Det gjør det veldig inspirerende og samtidig stiller det høye krav til oss som jobber med kommunikasjon i Forsvaret.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det jeg er litt dårlig til er administrativt og rutinepreget arbeid. Der jeg er dårligst, er der det gjelder meg selv, for eksempel å skrive reiseregninger. Da må jeg ta meg selv hardt i nakken.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Tidlig på 2000-tallet var jeg ansvarlig for rekruttering til Luftforsvaret. Da jobbet jeg tidvis tett med han som var informasjonssjef for Luftforsvaret. Jeg tenkte allerede da at det virket spennende. Da muligheten bød seg i 2009 søkte jeg og fikk den jobben. Siden har jeg stort sett jobbet med kommunikasjon i ulike deler av Forsvaret. Nå er jeg veldig opptatt av at Forsvaret skal være en organisasjon som er så åpen som mulig og at alle kan fritt kommunisere om sine oppgaver.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Vi har en del unge folk i Forsvaret som jobber med kommunikasjon. De er veldig dyktige og de inspirerer meg til å tenke nytt og annerledes.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Dette vil sikkert noen oppfatte som smisking, men jeg ble imponert over måten bymiljøetaten i Oslo har jobbet. Det ble jeg først klar over etter å ha lest KOM24.

– Hva er god kommunikasjon?

– Kommunikasjonsfaglig er det viktig å basere tiltak på en grundig analyse av målgrupper, velge riktige kanaler og metoder og så måle effekten av tiltakene. God kommunikasjon generelt er åpen, sannferdig og rask. Også om saker som kan være ubehagelige.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Utfordringen for Forsvaret er stadig vekk å kommunisere hva vi gjør på et språk som folk i alle aldre forstår. Akkurat nå gjør vi en gjennomgang av måten vi kommuniserer med ungdom som skal avtjene verneplikten sin.

Powered by Labrador CMS