Her er tre gode grunner til at du også bør sette av tid til å dykke ned i rapportene
Her er tre gode grunner til at du også bør sette av tid til å dykke ned i rapportene

MENINGER:

SKUP-prisens metoderapporter – en gavepakke for alle som jobber med krisekommunikasjon

«Hvert år lærer jeg enormt mye av å lese disse rapportene, som jeg tar med meg inn i jobben som medie- og kriserådgiver», skriver Marius Parmann.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble metoderapportene til årets SKUP-pris offentliggjort.

Dette er en prestisjefull kåringen av de beste gravejournalistiske prosjektene i Norge, og mediene sender inn omfattende rapporter om arbeidene som nomineres.

Hvert år lærer jeg enormt mye av å lese disse rapportene, som jeg tar med meg inn i jobben som medie- og kriserådgiver. Her er tre gode grunner til at du også bør sette av tid til å dykke ned i rapportene:

1. Innsikt i journalistikkens prosess

Metoderapportene gir en grundig gjennomgang av hvordan dyktige redaksjoner arbeider med sine viktigste saker.

Ved å lese disse rapportene vil du få en enda bedre forståelse og respekt for det enorme arbeidet som ligger bak noen av de mest betydningsfulle gravesakene. Ikke bare saker man kjenner igjen fra nasjonale medier, men saker i lokalaviser og bransjemedier som har fått konsekvenser.

Du vil også få et innblikk i hvordan journalister arbeider med kildebeskyttelse, research og presentasjon av komplekse temaer. Forståelsen av dette vil gjøre deg til en enda bedre rådgiver.

2. Forståelse for journalistisk integritet og etiske dilemmaer

Det etiske aspektet ved journalistikken er en viktig del av metoderapportene.

I rapportene deler hvilke etiske problemstillinger og dilemmaer journalistene de møtte på under arbeidet med sine saker og i publiseringen av disse.

Dette gir deg bedre forståelse for hvordan saker blir til og hvilke etiske valg redaktørstyrte medier må ta for å sikre en korrekt og balansert fremstilling.

3. Inspirasjon for egen arbeidshverdag

Uavhengig av om du jobber med krisekommunikasjon, med mediehåndtering eller i en annen kommunikasjonsrolle, vil du kunne hente massevis av læring og inspirasjon fra metoderapportene. Rapportene viser hvordan man kan jobbe godt med research, utvise kildekritikk og presentere opplysninger på en engasjerende måte for et bredt publikum. Dette er ferdigheter som er nyttige for alle som jobber med kommunikasjon.

Metoderapportene finnes på SKUPs nettsider, og der kan du også lese flere hundre rapporter fra de siste 25 årene – en gavepakke av innsikt for alle som ønsker å lære mer om hvordan journalistikk blir til og utvikles.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS