SKUP-prisens metoderapporter – en gavepakke for alle som jobber med krisekommunikasjon «Hvert år lærer jeg enormt mye av å lese disse rapportene, som jeg tar med meg inn i jobben som medie- og kriserådgiver», skriver Marius Parmann.
Jeg husker at jeg tenkte: Nå skjer det. Det blir et før og et etter for oss alle «Det er 12.mars 2020. Vi går i korridorene fra statsministerens kontor og ned til presserommet. I veska mi ligger talepunktene vi hadde gått gjennom like før», skriver Mona Sæverud Higraff.
Slik jobbet de med kommunikasjonen etter Oslo-skytingen i fjor Daværende Oslo Pride-leder Inger Kristin Haugsevje, fikk kommunikasjons-hjelp av Kristine Meek etter skytingen natt til 25. juni i Oslo i fjor: – Man vil alltid bli kritisert i ettertid, men har man tatt en avgjørelse - ja så har man tatt den, sier hun.
Vibeke bruker egen erfaring i nytt krisehåndteringskurs - forberedt på brann – Brannøvelser er noe man må trene på for å kunne være forberedt til den dagen det faktisk brenner. I enkelte tilfeller kan det stå om liv, men i de fleste sakene handler det om å redde materielle verdier og omdømmet.
Oslo Pride skal dele krisehåndterings-erfaringer med nabolandene i Norden Oslo Pride har invitert nordiske Pride-arrangører til en samling i Oslo i helgen. Tema er krisehåndtering.
«Kriseåret» 2023: Nå må du unngå å falle bakpå Oppgavene er større og fremtiden mer uforutsigbar. Det er spesielt fem utfordringer og trender som vil skape hodebry for myndigheter, næringsliv og vanlige folk – og de som kommuniserer med dem – i 2023.
Ny rapport: Uroligheter i omverden stiller større krav til de som jobber med PR og kommunikasjon PR og kommunikasjon har blitt viktigere.
Hjelp en leder i dag «Urolige tider skaper usikkerhet. Da er det kommunikasjonsledernes rolle å ta på seg de strategiske brillene. Mange av oss har inntatt en naturlig rolle som den brysomme «djevelens advokat» i ledergrupper.», skriver Margrethe Assev.
Kommunikasjon i en krise handler ikke om å løse krisen «Kommunikasjon i en krise handler ikke om å løse krisen, men å håndtere den. Kommunikasjonen er tiltak som gjør at du kommer best mulig gjennom og kan løse krisen.», skriver Vibeke Johannesen.
Økte priser og strømkostnader: Norske kommunikasjonsbyrå tar ikke sparegrep Mens norske mediehus har begynt å forberede seg på tøffere tider i 2023, tar norske kommunikasjonshus det hele med større ro.
Släger-topp roper varsku – frykter kommunikasjonsbransjen ikke er klar for krisen han frykter kommer Reagerer på det han kaller for stolleken i bransjen og savner langsiktig tenkning blant både ansatte og byråer.
Byrå-Norge trenger en realitetssjekk på elektrosjokknivå «Er kommunikasjonsbransjen orkesteret som valser ufortrødent på, mens skuta seiler rett mot et isfjell?», skriver Eirik Øiestad i Släger.
Ønsker radikale endringer i kommunikasjonen hos 113 Bård Fossli Jensen mener det mangler emosjonalitet blant menneskene som besvarer nødanrop.
Oslo sliter med stor vannmangel: Slik jobber kommunen med kommunikasjonen for å få folk til å bruke mindre vann – Vi ønsker ikke å legge restriksjoner på Oslos innbyggere, så dette er en påminnelse om at situasjonen er alvorlig. Og det vil i hvert fall vare fram til 2028, sier kommunikasjonssjefen i Vann- og avløpsetaten.
Så mye brukte kommunen på innleide pressekontakter Ullensaker kommune måtte leie inn bistand til kommunikasjonsavdelingen da de blant annet fikk henvendelser fra utenlandske medier.
Kommunen måtte børste støv av gammel kriseplan da pandemien kom Alta kommunes eneste kommunikasjonsrådgiver var i mammapermisjon da koronaviruset inntraff.
Kommunikasjonssjefen i Oslo tror lærdommen fra pandemien kan komme til nytte i en ny krise Kommunikasjonsavdelingen i Oslo kommune har ofte blitt satt på prøve de siste to årene.
En enkel mal for kommunikasjon av smitteverntiltak til politikere «Jeg har jobbet lenge nok med kommunikasjon til å vite at det å skyte med hagle ikke er spesielt treffsikkert og det er dessverre slik jeg opplever Regjeringens kommunikasjon.», skriver Sebastian Storvik.