Orkla Confectionary & Snacks AS felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.

TV-reklame felt i MFU. Orkla innkaller til møte for å «skjerpe egne rutiner»

Matbransjens Faglige Utvalg har behandlet to klager knyttet til reklamefilmer for kjeksen «Safari».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Matbransjens Faglige Utvalg regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet to klager knyttet til reklamefilmer for Safari kjeks, opplyses det om i en melding.

I meldingen står følgende:

«De innklagede filmene benytter glade barn som danser og leker etter trendy musikk. MFU vurderer reklamen til å oppmuntre barn og unge til å spise søte kjeks. Filmene er sendt på tidspunkter som ikke er forenlig med et slikt innhold. Dette er i strid med MFUs retningslinjer».

Det står også at årsaken til at dette har skjedd er en feil gjort av Orkla Confectionary & Snacks Norge AS og selskapets underleverandører TV2, Discovery og Nent som ikke overholdt instruksjonene om ikke å sende reklamefilmene før etter kl 21.

I sitt tilsvar skriver Orkla at de «beklager dette sterkt, og kan opplyse om at filmende i henhold til plan ikke lenger vises på TV. OSCN tar saken alvorlig og vil skjerpe egne rutiner. Videre vil Mediestyret Orkla Norge kalle inn til møte mellom Orkla, mediebyrået OMD og TV-kanalene om denne hendelsen. Formålet vil være å forbedre og tydeliggjøre rutinene i verdikjeden og forhindre slike hendelser i fremtiden».

MFU ser positivt på at Orkla beklager det som er skjedd og at selskapet vil innskjerpe egne interne rutiner, heter det i meldingen.

Powered by Labrador CMS