Rosser og Vi er OSS med mangfoldsprosjekt på vegne av bransjen
Et prosjekt utviklet av Rosser og Vi er OSS skal øke kulturelt mangfold blant kreatører.
«Det har i mange år vært en kjensgjerning at det er for lite mangfold i kommunikasjonsbransjen, noe som gjør det vanskeligere å nå ut til etniske minoriteter», skriver Rosser i en pressemelding.
For å bidra til endring har de bestemt seg for å undersøke hvordan bransjen kan ta en mer aktiv rolle. Til å lede prosjektet har de engasjert Vidar Singh, faglig leder i Vi er OSS.
Resultatet er prosjektet «Bransjen som må speile samfunnet», hvor Rosser har fått midler fra IMDi for å kartlegge kulturkompetanse blant kreatører i kommunikasjonsbransjen.
– Jeg tror mange i bransjen har berøringsangst når man snakker om mangfold. Frykten for å trå feil gjør at kommunikasjonen altfor ofte blir trygg og kanskje riktig, men ikke nødvendigvis bra.
– Vi i Rosser har en like stor jobb å gjøre som alle andre, og denne prosessen vil gi oss verdifull innsikt for hvordan vi skal kommunisere bedre med flerkulturelle målgrupper, sier rådgiver i Rosser, Nina Marie Hølke.
Målet er at prosjektet skal gi både Rosser og resten av bransjen økt kulturforståelse og -kompetanse.
Gjennom prosjektperioden vil arbeidsgruppen undersøke hvordan man kan tiltrekke flere kreatører med kulturkompetanse, bli bedre til å velge riktige målgrupper, forbedre kommunikasjonen og finne målgruppene der de faktisk er.
Prosjektet ser spesielt på hva mangelen på kulturkompetente kreatører betyr for bransjen, og hva det egentlig vil si å være kutlurkompetent.
– Kulturkompetente kreatører har en levd og lært evne til å kommunisere effektivt på tvers av kulturelle linjer, med forståelse for hvordan språk, symboler og uttrykk oppfattes ulikt i ulike miljøer. Jeg er sikker på at dette er viktig, kanskje avgjørende, for å lykkes med budskapsformidling i et samfunn med så stor spennvidde i mangfold, sier Vidar Singh.
Han sier også at stadig flere etterspør denne kompetansen i offentlige anbud, og at han ser på dette som et konkurransefortrinn for de byråene som har det.
– Samtidig ser jeg sjelden at kommunikasjonen fra byråer som vinner disse anbudene, er særlig annerledes i kreativ virkemiddelbruk og mediestrategi. Dette vil kulturkompetente kreatører kunne utfordre, sier Singh.
Nøyaktig varighet på prosjektet kommer ikke fram i pressemeldingen, men det står at det vil vare over flere år.
Det første året skal brukes til å bygge et grunnlag og skape en bred forankring gjennom dybdeintervjuer av nøkkelfolk fra bransjen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no