Aleksander Steinsvik flykter til Bologna i sommer.
Aleksander Steinsvik flykter til Bologna i sommer.

#Sommerpraten

Aleksander har gjort sitt inntog i reklamebransjen: – Det mangler ikke på knall og fall

Aleksander Steinsvik lister opp blemmer han har begått det siste halvåret.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det rådgiver i JCP Prad, Aleksander Steinsvik, som svarer på Sommerpraten.

– Har du pass?

– Gyldig til 2031. Vi er så heldige i JCP at vi allerede har vært på en utenlandstur i år, så da var våre flinke reiseledere i JCP TRAVEL tidlig ute slik at alle fikk fikset dette.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Jeg flykter landet til Bologna sammen med min samboer ens ærend for å oppdrive verdens beste pasta bolognese. Vi kjører så en liten tur innom Portofino for å akkurat rekke et par bilder til Instagram, før vi setter av god tid til å virkelig nyte Italiensk flyplasskaos i Milano.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Det er noe helt unikt med den følelsen man får når man etter en lang og festlig kveld med gode venner inne på et mørkt utested, åpner døren klokken 03:30 om morgenen bare for å bli møtt med en strålende sol i ansiktet. Da er det bare å dra med deg hele gjengen til en park i nærheten for å nyte solen og fortsette festen. Minnene fra disse vakre nettene i Tromsø der jeg vokste opp vil alltid være med meg, og disse kveldene står nok som noen av mine beste sommerminner.

Steinsvik skal på tur i Italia i sommer.
Steinsvik skal på tur i Italia i sommer.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Hvis du går inn i et jobbintervju og blir bedt om å «selge meg denne pennen» burde du gå ut med en gang. Hvis du går inn i et jobbintervju og blir bedt om å «selge meg denne lighteren» og så foreslår du en kampanje med Snoop Dogg og Martha Stewart som hinter om at den er perfekt til å røyke weed med, blir du trolig bedt om å gå. Men hos ett fransk selskap fra 1946 hadde du fått stående applaus. Jeg har alltid hatt sansen for BIC som virkelig skjønner lavinteresse-segmentet. De forstår at skal du trenge gjennom med noe så uinteressant som penner og lightere er du nødt å gjøre noe helt sprøtt som gjør deg kjent – eller FAME som det kalles på #MarketingTwitter. I årets Super Bowl gjorde de nettopp dette med ovennevnte kampanje, og de er trolig det eneste penne- eller lighter-merket du kjenner til på grunn av stunt som dette.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

Jeg har over en lang periode blitt imponert over Ricardo Cuilenheim. Han kom inn i dentsu-systemet fra jobben som byråansvarlig i Clear Channel, og viste fra første stund en enorm interesse og kunnskap om merkevarebygging og strategi. På kort tid har han jobbet seg opp som strategidirektør i Red dentsu X, og jeg tror han kommer til å bli en av de sterkeste stemmene i marketing-Norge. Det er noe ekstra skummelt med gode strateger som også kan selge inn ideene sine til kunder, og han viser hvor dette kan ta deg.

– Når tryna du sist på jobb?

Som tidligere rådgiver i et mediebyrå som gjør sitt inntog i reklamebransjen er det ikke mangler på knall og fall. Her er en liten liste over blemmer jeg har begått det siste halvåret:

  • Sagt til en designer at «jeg sikkert kan lage det selv i PowerPoint»
  • Ikke spesifisert hva som er høyde og bredde i et bannerformat, som resulterte i at alt måtte gjøres dobbelt opp
  • Brukt en TikTok som referanse til regissøren på en bedre reklamefilm
  • På eget initiativ bedt om å gjøre logoen større
  • Invitert med kreatørene til Mediabar på Solli Plass

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Ta eierskap. Ser du en mulighet til å fylle sko som er større enn dine egne, så bruk muligheten og ta eierskap der ingen andre gjør det. Være seg en kunde som ikke får så mye pleie, et prosjekt ingen helt holder i eller et fagansvar ingen har, ta eierskap til det og du vil raskt se at du sees på en som kapabel og har driven som skal til for å få mer ansvar.

Powered by Labrador CMS