Silje Helgesen i KK reagerer på Powers bruk av redaksjonelt innhold i markedsføring. Silje Ensrud i Power sier de kunne vært tydeligere, mens presseekspert Trygve Aas Olsen mener KK selv må ta noe av ansvaret.

KK ut mot Power-reklame: – Aldri gitt tillatelse til dette

Power bruker KK-journalister for å selge hårverktøy – med overskriften «Journalist i sjokk over dette produktet». Nå reagerer KK, og sier de aldri har gitt tillatelse til den overdrevne bruken av KK i Powers markedsføring. Presseekspert mener de har seg selv å takke.

Publisert
Power brukte bilde av KK-journalist Mina Knudsen og sitater fra en redaksjonell test – i et nyhetsbrev med overskriften «Journalist i sjokk over dette produktet».

I et nyhetsbrev fra Power brukes bilde av KK-journalist Mina Knudsen og sitater fra kollega Kjersti Westeng – hentet fra en test av varmeverktøy publisert på KK.no.

Power løfter også fram terningkastet og lenker til artikkelen, alt pakket inn i et tydelig salgsbudskap.

Nå reagerer KK, og mener Power har gått langt over streken.

– Har tatt seg friheter

– Vi ble rimelig overrasket da nyhetsbrevet kom, sier Silje Helgesen, reportasjeleder i KK Pluss, til KOM24.

KK mener Power ga inntrykk av at redaksjonen frontet produktet – og reagerte umiddelbart da nyhetsbrevet traff innboksen.

Hun forteller at Power kun ba om å bruke ett bilde fra en artikkel der KK testet 11 varmeverktøy – og at det sa de ja til.

– Det vi reagerte på var at de brukte sitater fra saken og fikk det til å fremstå som om vår journalist var en slags avsender på vegne av Power. Hele kommunikasjonen ble feil, sier Helgesen.

Hun understreker at testen i KK var et uavhengig redaksjonelt produkt.

– Power fikk lov til å gjengi et bilde fra artikkelen vår, men har utover det tatt seg friheter. Vi har aldri gitt tillatelse til deres overdrevne bruk av KK i egen markedsføring, sier Helgesen. 

KK tok kontakt med Power samme dag som nyhetsbrevet gikk ut.

– Jeg sendte en e-post og ba dem være langt tydeligere på at dette var innhold fra en redaksjonell artikkel – og at det ikke måtte fremstå som en kommersiell anbefaling. De svarte at de forsto og beklaget, men da var feilen allerede gjort, sier Helgesen.

Hun påpeker at KK alltid er tydelige på skillet mellom journalistikk og annonsering.

– Vi har aldri annonsørinnhold eller kommersielt samarbeid uten at det er merket. Det skal være helt tydelig for leserne våre, sier hun.

– Aldri vår intensjon

Kommunikasjonssjef i Power, Silje Ensrud, sier det ikke var meningen å gå lenger enn det KK hadde gitt tillatelse til.

– Det var ikke et kommersielt samarbeid med KK. Vi ønsket bare å dele begeistringen over den gode omtalen, sier hun til KOM24.

Etter kritikken fra KK innrømmer kommunikasjons­sjef Silje Ensrud i Power at markedsføringen burde vært tydeligere merket.

Hun viser til at Power ofte deler omtaler fra både medier og brukere, og at dette er vanlig praksis.

– Men vi kunne helt sikkert vært tydeligere her, innrømmer hun.

Ensrud bekrefter at KK tok kontakt etter at nyhetsbrevet var sendt ut.

– Journalisten vi var i kontakt med, ønsket å tydeliggjøre at dette var en vurdering gjort på vegne av KK – og ikke Power. Det har vi forståelse for, og vi beklaget, sier hun.

Power har i etterkant lagt til en lenke til den opprinnelige KK-artikkelen i nettbutikken, etter ønske fra redaksjonen.

– Det er fint for begge parter. Det viser at dette er ekstern omtale, og vi har aldri hatt intensjon om å gi inntrykk av at KK frontet produktet, sier hun.

Ensrud avslutter med å understreke at Power respekterer skillet mellom journalistikk og markedsføring.

– Når produktene våre får toppkarakter i tester, er det noe vi gjerne deler – uten at det nødvendigvis ligger et kommersielt samarbeid bak. De fleste synes det er hyggelig, og det var også inntrykket jeg fikk fra redaksjonen, sier hun.

– KK kan takke seg selv

Presseekspert Trygve Aas Olsen mener KK har trådt feil når de først har tillatt at redaksjonelt innhold brukes i markedsføring.

– KK lager et redaksjonelt produkt, og da må de nesten takke seg selv hvis de sier ja til at en produsent kan bruke det innholdet i markedsføring, sier han til KOM24.

Han er tydelig på at mediehus bør holde journalistikken sin unna kommersielle formål.

Presseekspert Trygve Aas Olsen mener KK selv har åpnet døren for misbruk ved å gi tillatelse til kommersiell bruk av journalistisk innhold.

– KK burde aldri ha sagt ja i utgangspunktet. Redaksjonelt innhold skal ikke brukes i reklame, sier han.

Samtidig mener han Power har gjort vondt verre.

– Det ser ut som de har gått for langt. Når sitater og bilder brukes på den måten, kan det fremstå som om KK er med på kampanjen – og det er de jo ikke, sier han.

Han understreker at man har lov til å sitere, men innenfor rammene av sitatretten.

– Det må komme tydelig fram at dette er et utdrag fra en redaksjonell sak – ikke som om journalisten fronter produktet, påpeker Aas Olsen.

Presseeksperten mener saken viser hvorfor redaksjoner må være varsomme med å åpne for kommersiell bruk av innholdet sitt.

– Når KK sier ja til markedsføring med redaksjonelt innhold, åpner de for at redaksjonen blir en del av salgsbudskapet. Da må de også ta sin del av ansvaret, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS