Sollin Sæle finalist i Young Guns 23: – Jeg så ikke den komme
Den New York-baserte kreatøren Sollin Sæle er blant finalistene i årets ADC Young Guns. Selv trodde hun ikke norske reklamejobber kunne hevde seg i konkurransen.
Juryen i ADC Young Guns 23 har nå offentliggjort årets finalister.
Blant navnene finner vi norske Sollin Sæle, som til daglig jobber i reklamebyrået Wieden+Kennedy i New York.
– Gøy og uforventet, jeg så ikke den komme. Om jeg bare blir finalist her er jeg superfornøyd. Men manifesterer listeplass, sier Sæle til KOM24.
Konkurransen ble etablert av Art Directors Club (ADC) i 1996, og hedrer unge profesjonelle under 30 år – fra designere og art directors til filmskapere, illustratører og kreatører.
Hun forklarer at ADC Young Guns skiller seg fra andre konkurranser ved at hele porteføljen vurderes – uavhengig av fagområde.
– Alt fra designere, kjente regissører og New York Times-illustratører er med. Jeg forventet faktisk ikke at norske reklamejobber kunne nå opp der, så det er veldig kult!
Sæle trekker frem flere prosjekter hun tror kan ha bidratt til finaleplassen.
– Jobbene jeg har plassert først i portfolioen min er Grey Swan for Nycoplus og en merkevareplattform for Beyoncé og moren hennes, Miss Tina, sier hun, og legger til:
– Men for alt vi vet var det søppeldunken for Fremtiden i våre hender de likte i juryen her i New York.
Sæle har de siste årene gjort seg bemerket internasjonalt. Hun har tidligere jobbet i Droga5, og står bak arbeid for merkevarer som McDonald’s, FN, L’Oréal, Cartier, Coca-Cola og Google.
I fjor gikk hun videre til Wieden+Kennedy, byrået bak ikoniske kampanjer som Nikes Just Do It og Old Spice’ The Man Your Man Could Smell Like.
– Wieden har en historie og kreativ kvalitet få kan måle seg med. Droga5 ble kåret til tiårets beste byrå, men Wieden regnes som det beste i dette århundret, sa Sæle til KOM24 da hun startet i byrået.
Hun tror konkurranser som dette betyr enda mer i New York enn hjemme i Norge.
– Den kreative bransjen og til og med noen kunder bruker One Club-arkivet til å søke opp talenter å samarbeide med. I et marked med ekstremt mange flinke unge folk blir det enda viktigere enn i Norge, hvor man kanskje har litt bedre oversikt, sier hun.
Selv om Sæle nå har base i USA, har hun fortsatt et bein i norsk reklamebransje som partner i byrået 11:11, ledet av Espen Haugen, Jon Axel Nævestad og Marius Aasen.
Hun har tidligere pekt på at norske byråer kan lære mye av hvordan amerikanske aktører dokumenterer verdien av kreativitet.
– I USA er de mye flinkere til å dokumentere verdien av kreativitet, og det deles innsikt og informasjon kontinuerlig. Dette skaper en kultur der forskning og data brukes aktivt for å bevise effekten av kreativitet, fortalte hun tidligere til KOM24.
Finalistene går nå videre til siste runde med juryering og diskusjon før vinnerne kunngjøres. ADC Young Guns 23 offentliggjør årets vinnere 14. januar 2026, etterfulgt av prisutdeling og fest på Sony Hall i New York den 28. januar.
Saken er oppdatert etter at Sollin Sæle har kommentert finaleplassen i ADC Young Guns 23.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no