Øystein har sett over 300 reklamefilmer for å forberede seg til Cannes
– Betydningen av Cannes er større, man kjenner på det.
(CANNES): – Det var veldig gøy, interessant, krevende, lange og intense diskusjoner.
Det sier Øystein Halvorsen, kreatør i TRY til KOM24.
Han har vært en del av den fysiske juryen til Cannes Lions og var med og bestemme hvem som skulle vinne gull-løver i Cannes dette året.
Det betyr at han har vært nødt til å se over 300 reklamejobber for å komme fram til en vinner.
– Gøy og interessant
Den fysiske juryeringen ble gjort fra torsdag til lørdag i forrige uke i Cannes.
Men på forhånd hadde han sett gjennom en tredjedel av alle jobbene som ble sendt inn til konkurransen, slik at de kunne gjøre en grovsortering.
Hele juryen ble delt i tre og alle fikk se hver sin tredjedel, slik at man fikk sortert ut de som ikke var gode nok for å nå opp til medalje på forhånd.
Han sier at juryarbeidet var interessant.
– Det var først og fremst bra. Det sitter mange kreative ledere der som er vant med å lede og som vil ha sine meninger fram. Men det var gøy og interessant, sier han.
I juryen satt det folk fra hele verden. Halvorsen sier at han merker at noen ting er veldig universelle, mens det på andre ting er det større forskjell på hva folk liker og ikke liker.
– Vi nordmenn har kanskje en radar på ting som virker for pretensiøse og som kan være veldig svulstige, mens andre synses det samme er fantastisk og rørende og fint gjort. Det merker man litt forskjell på. Men ellers er det mye likt, men det varierer fra case til case, sier han.
– Hva tenker du om nivået på reklamer i Norge sammenlignet med utlandet?
– Nå gikk det jo veldig bra for Norge med gull og sølv, så vi står ikke tilbake for noen, sier han og mener at Norge helt klart er oppe og nikker med de store når det kommer til håndverket.
– Ingen unnskyldning lenger
– Tidligere år har man lagt så store ressurser i den klassiske printannonsen at da var det vanskelig å matche fra lille Norge, men det kan ikke brukes som unnskyldning lenger. Dessuten har pendelen svingt litt og akkurat nå er det autentiske og ekte veldig i fokus. Og der er vi gode, mener Halvorsen.
Halvorsen jobber som kreatør i TRY og byrået hadde hele åtte jobber på shortlist i Print-klassen og de endte opp med ett gull og ett sølv.
Da de jobbene skulle diskuteres ble Halvorsen sendt på gangen. Og siden TRYs gull-jobb lenge var med i diskusjonen om å stikka av med Grand Prix, fikk han heller ikke være med på å stemme hvem som skulle stikke av med den viktigste prisen av dem alle.
– Det litt kjedelig, i og med at det er gjevt å bestemme Grand Prix. Men det er helt fair siden vi hadde en egen kandidat med, sier han. Og jeg ville absolutt ikke byttet.
Han regner med å få mange nysgjerrige spørsmål fra kollegaer som vil vite hva som rører seg av trender i den kreative verdenen og hva et juryrom vil ha av kreativt arbeid.
– Ikke nyskapende
– Vi satte opp kriterier før vi skulle stemme. Det gikk på om det er originalitet, om det skaper trender og det må være veldig bra håndverk. Vi diskuterte masse, for det handler om hva vi tror flytter faget litt framover, sier han.
Han forteller at det er en del klassiske annonser som kommer på shortlist og gjerne vinner bronse, men få blant de edlere metallene.
– Det er en avveining for mange av dem kunne ha blitt laget i 1998 og det er vanskelig for sånn type annonse å ta gull for da er de ikke nyskapende og innovative, men jeg er glad vi fikk plukket ut noen slike jobber også, peker han på.
Halvorsen fikk tilbud om å sitte i Cannes-juryen for mange år siden men takket nei da barna var så små. I mellomtiden har han vært i juryen i både Eurobest og One Show, men sier at det er noe eget å sitte i en jury i Cannes.
– Det var spennende og gøy i både Eurobest og The One Show, men trøkket utenfra er større i Cannes. Betydningen av Cannes er større, man kjenner på det, innrømmer han.