Helga Mørk anbefaler deg å ta en kikk på designet på produktet ditt. Stikker det seg ut i mengden?
Helga Mørk anbefaler deg å ta en kikk på designet på produktet ditt. Stikker det seg ut i mengden?

MENINGER:

Har du sett hva produktet ditt kommuniserer i det siste?

«Du har kanskje hørt at du ikke skal dømme en bok etter omslaget? Sannheten er at du gjør det likevel, enten du liker det eller ikke», skriver Helga Tjelta Mørk.

Publisert

Enten du selger et fysisk produkt som stilles ut i butikk, eller om du har et såkalt urørlig produkt som for eksempel en banktjeneste, så er denne beskjeden til deg; Produktkommunikasjon er alvorlig underkommunisert. 

Når sjekket du sist budskapet på varene du selger og hvordan de blir presentert? Min anbefaling er ganske enkel – gjør det. 

Hvorfor er dette så viktig, spør du? Etter å ha studert landskapet for produktemballasje i min egen bransje for elbilladere, kan jeg trygt si at det er rom for forbedring. Det er brun papp fra den ene enden til den andre, og det er vanskelig å forstå om du er på Power eller om du faktisk tok turen innom varelageret til Ikea.

Er det slik at vi nedprioriterer produktkommunikasjon, fordi vi med sikkerhet vet at kunden har bestemt seg for produktet før de tar turen innom butikkhylla? 

Eller fortsetter vi bare med det vi alltid har gjort, uten å se nødvendigheten av å fornye oss også her?

Uansett hvor god du er til å overvåke, måle, konvertere og bruke buzzord i din digitale markedsføring, så vet vi faktisk ganske lite om kundenes atferd i fysiske butikker. Derfor må du bruke plassen din med omhu – med mindre du har egen butikk og kan påvirke kjøpsopplevelsen helt til fingerspissene. Se bare til Polestar, Tesla og Apple. Det er ikke uten grunn at de stiller ut produktene sine i butikker de selv har utformet. Der kan de bestemme selv og de vet at de kommuniserer i tråd med egen merkevarestrategi.

Etter å ha vært gjennom en prosess med byrået Goods, hvor vi på alvor ville studere produktkommunikasjonen i hjemmelader-segmentet Zaptec er i, fant vi ut at vi ikke oppførte oss noe særlig annerledes enn våre konkurrenter i varehylla hos verken Power eller Elkjøp. 

Med denne innsikten bestemte vi oss derfor for å starte på ny. Resultatet er et nytt pakningsdesign til hjemmeladeren vår. Det sikrer at produktet og dets innpakning hele veien kommuniserer Zaptecs identitet.

Vi har alle et bokomslag. Og du kan påvirke hvordan du presenterer deg selv og hvilken oppmerksomhet du ønsker å tiltrekke deg i butikken. Du kan til og med våge å skille deg ut.

Spørsmålet er om du tør?

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS