Preben Standal
Preben Standal

MENINGER:

Tredjeparts-cookies er en døende løsning du bør forlate nå

«Ikke vent til det er for sent: Derfor må dagens markedsførere omfavne førstepartsdata før 2025 for å unngå å tape terreng i et cookieløst landskap.», skriver Preben Standal.

Publisert

Selv om Google gjentatte ganger har utsatt utfasingen av tredjeparts-cookies i sin Chrome-nettleser, er det en alvorlig feil å tro at dette gir deg mer tid.

Deloitte Insights sine undersøkelser viser at 61 prosent av selskaper i stor vekst allerede har begynt å skifte til en førstepartsdatastrategi, mens kun 40 prosent av selskaper med negativ vekst har gjort det samme. 

Dette understreker at de som handler nå, posisjonerer seg for fremtidig suksess, mens de som venter, risikerer å tape markedsandeler og svekket konkurranseevne i 2025.

Tredjeparts-cookies er på mange måter allerede faset ut, og fortsetter du å være avhengig av dem, vil du møte store utfordringer i nær fremtid. 

Det er ikke lenger et spørsmål om hvis, men når tredjeparts-cookies forsvinner fullstendig. Venting kan koste deg dyrt i form av tapte markedsandeler, redusert synlighet og dårligere avkastning på markedsføringsaktivitetene dine. 

Google har utsatt sin utfasing til første halvdel av 2025, men det forventes at 64 prosent av markedsførere vil oppleve en signifikant reduksjon i effektiviteten til målrettede annonser og en økning i kostnadene for datainnsamling. I tillegg kommer et skifte mot “walled garden”-strategier, hvor større plattformer som Google, Facebook og Amazon vil dominere det digitale annonsemarkedet. Det er derfor avgjørende at du reduserer avhengigheten av tredjepartsdata ved å investere i førstepartsdata og kontekstuell målretting nå. 

Førsteparts-data er fremtiden

For å opprettholde konkurranseevnen, bør du satse på førsteparts-data nå. 

Universelle ID-er gir markedsførere muligheten til å koble sammen data fra flere kilder på en mer personvernvennlig måte. Dette gjør det mulig å bygge brukerkjennskap uten avhengighet av tredjeparts-cookies, og løsningen blir stadig mer populær som en alternativ måte å sikre effektiv målretting og personalisering på. 

Førsteparts-ID-er gir deg full kontroll over brukerdata, er mer i samsvar med GDPR-reglementet, og gir en tryggere og mer pålitelig tilnærming til annonsering. Ved å ta i bruk førstepartsdata unngår du å bli avhengig av Googles løsninger og kan i stedet bygge tettere, mer transparente relasjoner med kundene dine. Dette er den beste måten å sikre både effektiv målretting og brukerens tillit i en stadig mer regulert digital verden.

Bygg tillit gjennom åpenhet

I en verden uten tredjeparts-cookies vil tillit være en nøkkelvaluta som skiller suksess fra fiasko. Rapporter viser at under halvparten av markedsførere mener at de tilbyr et klart verdibyte for data. 

Selskaper som kan bygge tillit gjennom åpenhet og verdiutveksling, vil stå mye sterkere i 2025. Dette stiller høyere krav til datainnsamling som ikke bare er i samsvar med GDPR, men også oppleves som fordelaktig for kunden. 

Det åpenbare alternativet for å bygge denne tilliten, er ved å satse på førstepartsdata kombinert med kontekstuelle og transparente måter å kommunisere på. 

Automatisering og AI som støtte for en fremtid uten tredjeparts-cookies

I tillegg til å bytte til førstepartsdata, blir AI-drevne innholdsløsninger og automatisering sett på som sentrale verktøy for å tilpasse markedsføringsstrategier til en verden uten tredjeparts-cookies. 

Generativ AI gjør det mulig å tilpasse innhold på en skalerbar måte, samtidig som det sikrer høy kvalitet og relevans. I 2025 forventes det at majoriteten av markedsførere vil benytte seg av automatisering for å drive målrettet og effektiv markedsføring uten bruk av tredjeparts-cookies. 

Dette inkluderer alt fra automatisert innholdsproduksjon til dataanalyse og segmentering, som hjelper deg med å optimalisere kampanjer på en mer personlig og personvernvennlig måte. 

Overgangen burde ha startet for lenge siden

Det er rett og slett ikke forsvarlig å vente lenger. 

Hver dag du utsetter overgangen til førstepartsdata, risikerer du å miste viktige fordeler som bedre frekvensstyring, økt konverteringsrate og optimal kampanjeeffektivitet i en verden hvor tredjeparts-cookies er avviklet. Ved å implementere denne innsikten i din markedsføringsstrategi, kan du ligge i forkant av endringene og sikre din virksomhet en solid posisjon i 2025.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS