Da AF Gruppen heiste Pride-flagget haglet de negative meldingene inn
– Det er et dilemma. Men ved å svare, viser vi veldig tydelig hva vi mener, sier Vebjørn Løvås.
«Pride er i gang, og det er kommentarfeltkrigen også», skrev Vebjørn Løvås i et innlegg på LinkedIn denne uken.
Løvås har hovedansvaret for sosiale medier i AF Gruppen. 12. juni publiserte de en video på Facebook der de heiser opp Pride-flagget i heisekrana på et byggeprosjekt i Oslo sentrum.
Da tok det helt av i kommentarfeltet deres og fra onsdag kveld til torsdag morgen kom det inn 200 kommentarer og det fortsatte gjennom helga.
– Jeg skal ikke gjenta de kjipeste kommentarerne her, men en del var ganske stygt. Det ble slettet. Alt annet er forsøkt svart på, skriver han på sin LinkedIn-profil.
Til KOM24 sier Løvås at de ikke var forberedt på at det skulle få så mye oppmerksomhet.
– Men jeg er likevel ikke veldig overrasket. Vi så kommentarfeltene under innleggene til andre, som for eksempel Turistforeningen, som hadde lagt ut lignende innhold, sier han.
Svarer
Men det var aldri aktuelt å ignorere de negative meldingene.
De siste dagene har han og AF Gruppen valgt å svare på flere av kommentarene. Også de som er negative til Pride-flagging.
– Det er flere grunner til at vi velger å gjøre det. Men det ene er at det er bedre med et moderert kjipt kommentarfelt, enn et ikke-moderert kjipt kommentarfelt. I tillegg er det en mulighet til å vise hvor vi står som selskap. At vi markerer Pride er godt forankret fra konsernledelsen og nedover, sier Løvås.
En av kommentarene lyder for eksempel slik:
«Det flagget er ikke inkluderende, men ekskluderende. Det er en politisk markering, og de som er imot blir ekskludert. Det blir oss og dem».
Til dette har AF Gruppen svart:
«Vi markerer tydelig støtte til mangfold og likeverd. Her er alle like mye verdt. Det ekskluderer ingen».
Løvås innrømmer at det ikke er en selvfølge å svare slik i sosiale medier. Kommentarene de velger å respondere på, får også økt synlighet.
– Det er et dilemma. Men ved å svare, viser vi veldig tydelig hva vi mener. Selskapet har også jobbet med mangfold og inkludering over lang tid, og ønsker å møte disse kommentarene på en seriøs måte.
AF Gruppen er entreprenør- og industrikonsern, og representerer en bransje som ikke har vært kjent for mangfold. Løvås mener dette gjør markeringen ekstra viktig for dem.
– Vi svarer også på positive kommentarer fra folk som synes det er bra at vi heiser opp flagget, sier han.
Negative kommentarer som de ser på som helt usaklige, velger de å slette.
– Vi har slettet noe, men bare det som er helt useriøst. Det meste har fått lov til å stå hvis det er ordentlig formulert.
Holder det saklig
I kommunikasjonsavdelingen til AF Gruppen er de til sammen ti ansatte. De har valgt å svare på en saklig måte, men Løvås sier at de ikke ønsker å starte noen diskusjon i kommentarfeltene sine.
– Jeg tror det er viktig å møte slike holdninger på en god måte, selv om vi ikke ønsker å invitere til videre debatt. Jeg tror det kan være positivt for omdømmet vårt, og det er heller ikke bare oss i bransjen som gjør det på denne måten. Vi står sammen for mangfold og inkludering.
AF Gruppen skal også delta i paraden i Oslo lørdag 28. juni.
– Det er viktig at vi er tydelig. På lørdag går vi sammen med andre aktører i bransjen gjennom nettverket Diversitas. Budskapet er at alle er like mye verdt, og det blir tatt godt imot også internt hos oss.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no