Slik doblet denne VVS-butikken omsetningen med ny markedsføring
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Å starte med affiliate markedsføring satt langt inne. Det var en skummel tanke å overlate merkevaren til tredjeparter og potensielt ende opp på obskure nettsider. Vi var kanskje redde for å miste litt kontroll, forteller Erlend Stunner, daglig leder for Bad.no i en pressemelding.
Han bekrefter i pressemeldingen at de var lenge skeptisk til å teste ut denne formen for digital markedsføring.
Men i fjor vinter kastet de seg på bølgen og tallene viser at de har lykkes. På 12 måneder har omsetningen nesten doblet seg fra 32 millioner til 60 millioner kroner.
Men hva er affiliate markedsføring?
Til forskjell fra å betale penger for annonsevisninger eller klikk, betaler butikken isteden kun en provisjon per salg til sine affiliates.
Wikipedia beskriver det som at for eksempel kan en eier av en nettside eller blogg omtale et produkt eller en leverandør med en lenke til forretningens nettsted. Normalt blir da lenken tillagt partnerens ID, slik at denne blir registrert og godtgjort for eventuelle salg videreformidlingen genererer.
Den familiedrevne nettbutikken Bad.no fra Bergen eies av Allier Gruppen og er Norges eldste VVS-nettbutikk.
De inngikk et samarbeid med Daysicon.
Fra dag en var avtalen med Daysicon, at de jobbet med no cure, no pay-modellen, som betyr, at Bad.no som annonsør utelukkende betaler en forhåndsbestemt prosent av ordreverdien på de salg Daisycon sine mediepartnere genererer til nettbutikken. Bad.no betaler kun for faktiske resultater, og tar derfor ingen økonomisk risiko med annonseringen.
Allerede før den første måneden var omme hadde Bad.no generert over 500 000 kroner i meromsetning, skriver de i pressemeldingen.
– Det er spennende å kunne hjelpe en veletablert aktør som Bad.no å åpne øynene for mulighetene ved affiliate markedsføring. Samarbeidet fortsetter videre, med forhåpentligvis enda bedre resultater i årene fremover, sier Martin Solibakke, Business Development Manager for Daisycon.