Markedslederen tar betalt for anbudsvarsler – nå gjør Cobrief det gratis.

Lanserer gratis anbudsvarsler: – Markedet har vært dominert av betalingsmurer i årevis

Cobrief åpner nå gratis anbudssider med e-postvarsler, og utfordrer det etablerte markedet for offentlige anbud. – Dette tok helt av, sier daglig leder Jonas Klafstad.

Publisert
Cobrief-sjef Jonas Klafstad mener gratis anbudsvarsler kan åpne markedet for flere.

– I dag river vi ned murene rundt offentlige anbud, skrev Jonas Klafstad, daglig leder og medgründer i Cobrief, i et innlegg på LinkedIn.

Til KOM24 forteller han at innlegget «tok helt av», og at trafikken til plattformen økte tilsvarende en vanlig uke – på én formiddag.

– Vi traff en nerve. Mange har i årevis opplevd det som tungvint å følge med på offentlige anbud. At man i tillegg må betale tusenvis av kroner for å få e-postvarsler, har vært en reell barriere, sier Klafstad.

Vil forenkle anbudsjakten

Cobrief lanserer nå det de kaller åpne anbudssider – en gratistjeneste som gir oversikt over alle offentlige anbud i Norge, med mulighet for å opprette søkeprofiler og få varsler på e-post.

– Du søker etter det du er interessert i, lagrer søket, og får gratis varsler når relevante anbud dukker opp. Dette har tidligere kostet mye penger, sier Klafstad.

Han mener løsningen er langt mer brukervennlig enn dagens offentlige systemer.

– Det er tungvint å måtte lete seg frem i gamle portaler. Og selv når du får et varsel, er det ofte uklart hva anbudet egentlig handler om. Vi bruker AI for å gjøre hele prosessen enklere og mer forståelig.

Utfordrer markedslederen

– Offentlige anbud skal være åpne og tilgjengelige for alle. Likevel har markedet vært dominert av dyre og lukkede systemer. Mange tror fortsatt at de må betale for å kunne delta. Det stemmer ikke, sier Klafstad.

Han kaller det «udemokratisk» at enkelte aktører tjener hundrevis av millioner på å videresende offentlig informasjon.

Den klart største aktøren i markedet i dag er Mercell.

Cobrief ble startet i 2023 og har over 320 betalende kunder. Det nye gratistilbudet er ikke kjernen i forretningsmodellen – den ligger i å tilby hjelp til å svare på anbud.

– Vi tjener penger på neste steg: Å hjelpe bedrifter med å forstå og svare på anbud. Vi bruker kunstig intelligens til å lage førsteutkast, vurdere krav og hjelpe med innsending. Det er der vi skaper verdi, sier han.

Han mener løsningen gjør anbud mer tilgjengelig – og mer rettferdig.

– Offentlig sektor handler for over 800 milliarder kroner i året. Når bare et mindretall av norske bedrifter deltar fordi systemene er for lukkede og kompliserte, taper vi alle – både næringslivet, staten og skattebetalerne. Nå kan det bli en endring, sier Klafstad.

Powered by Labrador CMS