Martin Jensen (til venstre) og Ruben Søderlind.

TRY ser et skifte innen kreativ KI-produksjon: – Mange i Norge mangler nok et veikart

Globale merkevaregiganter bygger egne KI-studioer for å produsere kampanjemateriell i rekordfart. TRY mener norske virksomheter må organisere seg bedre for å henge med.

Publisert Sist oppdatert

De store internasjonale konsernene tar nå KI-produksjon inn i egne rekker.

Unilever har etablert sitt eget «Beauty AI Studio», som produserer hundrevis av kreative elementer til kampanjer for merkevarer som Dove, TRESemmé og Vaseline – på brøkdelen av tiden det tok før.

– Dette representerer et fundamentalt skifte i hvordan store selskaper tenker kreativ produksjon. I flere tilfeller der man tidligere sendte briefer til byråer og ventet på leveranser, bygger man nå egne systemer for rask iterasjon og testing av kampanjeelementer, sier Sigurd Kristiansen, senior motion designer i TRY, på deres nettsider

Han understreker at det dreier seg om produksjon av kampanjens byggesteiner, ikke komplette kreative konsepter.

– Ved å effektivisere disse elementene gjennom KI kan man få langt større variasjon enn man ellers ville hatt midler til, sier han.

Unilever oppgir at KI-studioet har redusert produksjonstiden med 30 prosent. Samtidig har måltall som video completion rate og klikkrate doblet seg.

– Det viktige er at Unilever ikke bare implementerte teknologi, men investerte massivt i opplæring. 25 000 ansatte har fått KI-kompetansetrening. Det viser hvor viktig det menneskelige elementet fortsatt er, sier Kristiansen.

Han mener en tilsvarende tilnærming kan frigjøre midler til mer merkevarebyggende arbeid.

Martin Jensen, Head of AI & Transformation i TRY, mener norske selskaper har de samme mulighetene som Unilever, men mangler kanskje et slags veikart for hvordan de skal komme i gang.

– Vi har allerede testet og implementert Claude internt hos våre ansatte, og kan hjelpe andre med samme reise. Vellykket AI-implementering krever at man tenker helhetlig omkring organisering, kompetanse og prosesser, sier han. 

For TRY, som både er byrå og teknologipartner med Anthropic, er ambisjonen å hjelpe norske virksomheter å navigere i et stadig mer komplekst KI-landskap – uten å miste den kreative kvaliteten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS