– Vi klarte å snu et overskuddslager til en salgssuksess i lavsesong, sier Ragnhild Kolvereid i Matprat, som nå kan feire gull i European Paid Media Awards.

Matprat vant europeisk markedsføringsgull

Matprat har vunnet gull under European Paid Media Awards 2025 for sin digitale reinkjøttkampanje, utviklet sammen med byrået Rocket. 

Publisert

Et overskudd på 558 tonn reinkjøtt truet reindriftsnæringen i 2024. 

Nå har Matprat og Rocket høstet internasjonal anerkjennelse for løsningen: En digital kampanje som gjorde reinkjøtt til hverdagsmat, og som sikret gull under European Paid Media Awards 2025.

– Kampanjeresultatet, og nå den internasjonale anerkjennelsen, er vi utrolig stolte av. Dette viser hvordan godt innhold, dyktige folk og en tydelig mediestrategi kan løse reelle bransjeutfordringer. Vi klarte å snu et overskuddslager til en salgssuksess i lavsesong – og samtidig utfordre etablerte matvaner, sier Ragnhild Kolvereid, teamleder marketing i Matprat.

Salget av kjøtt fra lager til butikk økte med 250 prosent i august, fra 50 til 175 tonn. Kampanjen genererte en salgsverdi på over 40 millioner kroner, samtidig som forbrukerinteressen skjøt fart, ifølge Matprat.

Andelen nordmenn som hadde spist reinkjøtt, økte fra 8 til 13 prosent, mens reinsdyrskav doblet seg fra 5 til 10 prosent. Også på nett merket Matprat effekten – trafikken til reinsdyrinnhold på matprat.no steg med hele 338 prosent.

Den internasjonale juryen beskrev kampanjen som «en kreativ kampanje med stor gjennomslagskraft, utført med presisjon».

Innsikten bak kampanjen var tydelig: Mange forbrukere oppfattet reinkjøtt som festmat – dyrt, sjeldent og vanskelig å tilberede. Derfor viste Matprat og Rocket hvordan reinsdyrskav kunne brukes i hverdagsretter som pasta, wraps og kebab – på 20 minutter.

Mediemiksen inkluderte egne og fortjente kanaler, samt annonser på landets største nyhetssider, i sosiale medier og på Google. For å sikre maksimal effekt ble annonsene forhåndstestet med eye-tracking AI.

– Dette er et perfekt eksempel på vår filosofi. Medieinvesteringer skal være en direkte driver for forretningsvekst. Her sto vi overfor en konkret utfordring, og løste den ved å kombinere markedsdata, teknologi og smarte mediekjøp som ga svært høy og målbar effekt, sier Magnus Strømnes Bøe, daglig leder i Rocket.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS