Dette er Aina Lemoen Lundes ambisjoner for ANFO
Torsdag kom nyheten om at Aina Lemoen Lunde tar over som ny ANFO-sjef. – Jeg gleder meg veldig!, sier hun til KOM24.
ANFO står foran en ny æra når Jan Morten Drange går av som leder etter 15 år, og Aina Lemoen Lunde overtar roret.
– Jeg har alltid hatt et stort engasjement for markedsføring som fag og bransjen som helhet. Jeg har brukt mye tid på kompetansedeling og sparring med andre markedsførere i bransjen. Muligheten til å gjøre dette i rollen som ANFO-sjef var rett og slett for spennende til å ikke gripe, sier hun til KOM24.
Det er bare ett år siden Lunde forlot stillingen som markedsdirektør i DNB. Noen måneder senere ble hun administrerende direktør i Feddie Ocean Distillery på Fedje, nord for Bergen. Nå, bare ni måneder senere, er hun klar for nye utfordringer.
– Styrken til et slikt selskap er at det er mulig å gjøre endringer raskt. Det var behov for å gjøre en del endringer i Feddie, noe jeg har jobbet tett med lederteamet om. Vi ferdigstiller mye i løpet av høsten. Jeg er veldig takknemlig for tiden med dem, jeg har lært masse folk å kjenne, sier hun.
Med ny jobb slipper hun også mye pendling. Tidligere måtte hun bruke åtte timer på tog, en time i bil og en halv time på ferje for å komme til jobben. Nå blir det mye lettere.
– Det er greit for meg som har base i Oslo, sier hun.
Lunde gleder seg til å begynne i stillingen 1. november.
– Jeg har mange tanker om ting jeg gleder meg til å ta tak i. Jeg starter opp med nysgjerrighet og skal snakke med så mange som mulig, få innspill og høre hva folk tenker på og ta det med meg inn i arbeidet, sier hun.
– Hvordan vil man merke at det er du som tar over i ANFO nå?
– Jeg har en annen bakgrunn enn Jan Morten Drange. Han har en sterk bakgrunn fra media, mens min er fra annonsør- og byråsiden. Så vi har med oss ulike perspektiver, sier hun.
Hun fremhever arbeidet med kunstig intelligens som en viktig oppgave for ANFO fremover. Effekt er også sentralt, mener hun, og viser til ANFOs effektdatabase som begynner å bli unik i europeisk sammenheng.
– Jeg vil bruke den akkumulerte innsikten og omsette den til praktisk nytte for medlemmene, sier hun.
Lunde vil også jobbe for å styrke markedsførernes posisjon i ledergruppene i bedrifter. Hun viser til undersøkelser som indikerer at markedsførere i Sverige og Danmark har en sterkere plass i ledergruppene.
– Det er et enormt potensial å bruke det som vekstmotor, sier hun og viser til en studie fra Harvard som sier at styrer med markedsføringskompetanse har en høyere grad av innovasjon. Det er mye å hente, sier hun.
Hennes råd er at man må jobbe langs to akser for å få det til. For det første må man gjøre det enklere for markedsførere å dokumentere effekten de leverer. For det andre må man vise resultater og bygge forståelse for hvordan faget virker og hvordan man kan bruke markedsføring til vekst.
– Man må vise at det er et potensial i Norge som vi ikke utnytter fullt ut ennå, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no