Aina Lemoen Lunde

Aina Lemoen Lunde blir ny ANFO-sjef

Fedje-eventyret er over etter kort tid. Nå venter nye oppgaver. 

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres

ANFO Annonsørforeningen har ansatt Aina Lemoen Lunde som ny administrerende direktør. Det melder de i en pressemelding, torsdag morgen.

– For meg handler denne oppgaven om å sette en ny agenda for markedsføringsfaget i Norge. Vi skal løfte kompetansen inn i styrerom og ledergrupper og styrke fagkraften i hele verdikjeden, sier Lemoen Lunde i pressemeldingen.

Hun sier at erfaringen hennes har vist henne hvor avgjørende det er å synliggjøre markedsføringens rolle som vekstmotor. 

– Altfor ofte reduseres faget til en kostnadspost, men når det forstås og brukes som en strategisk investering, skaper det både kortsiktig og langsiktig vekst. Skal norske merkevarer konkurrere internasjonalt må vi bruke den kraften fullt ut, sier hun.

Lemoen Lunde har over 25 års erfaring fra ledelse, merkevarebygging og digital transformasjon, blant annet som divisjonsdirektør for konsern merkevare, marked og salg i DNB. Hun er i dag administrerende direktør i Feddie Ocean Distillery og styremedlem i The North Alliance (NoA) og Otovo. 

Hun har tidligere hatt roller i selskaper som Coca-Cola, Cubus, Leo Burnett og PR-operatørene, og har bred styreerfaring innen teknologi og kommunikasjon. 

Lemoen Lunde er utdannet sivilmarkedsfører med master i markedsføringsledelse fra BI, og er alumn fra Advanced Management Program (AMP) ved Harvard Business School. Hun har skrevet flere fagbøker om markedsføring og kommunikasjon, og undervist i kommunikasjonsledelse ved BI.

– For meg handler denne oppgaven om å sette en ny agenda for markedsføringsfaget i Norge. Vi skal løfte kompetansen inn i styrerom og ledergrupper og styrke fagkraften i hele verdikjeden, sier hun. 

Hun sier at erfaringen hennes har vist meg hvor avgjørende det er å synliggjøre markedsføringens rolle som vekstmotor. 

– Altfor ofte reduseres faget til en kostnadspost, men når det forstås og brukes som en strategisk investering, skaper det både kortsiktig og langsiktig vekst. Skal norske merkevarer konkurrere internasjonalt må vi bruke den kraften fullt ut, sier Lunde.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS