
Økte byråinntektene med 77 prosent på ett år
– 2024 var egentlig et ganske optimalt år.
– Det er feil. Det ble fikset for noen dager siden, så det er bare systemet som henger litt etter, sier daglig leder og eier Aleksander Knapskog til KOM24.
Skatteetaten varsler tvangsoppløsning av Kommunikasjonshuset. Årsaken er at selskapet mangler revisor – et brudd på aksjeloven. Dersom feilen ikke rettes innen fire uker, kan selskapet bli oppløst av tingretten.
Knapskog forklarer at revisjonskontoret var sent ute med å signere, men at alt nå skal være i orden.
– Jeg hadde møte med revisor i går. Det er ikke noe problem. Dette er slik staten gjør det – hvis noen ikke overholder en frist, kommer det automatisk varsel om tvangsoppløsning. Det er standard prosedyre, sier han.
KOM24 har sett dokumentasjon som bekrefter at selskapet har fått revisor på plass.
– Klarte likevel å tjene penger
Varslet kommer samtidig som selskapet leverer sitt beste regnskapsår noensinne.
Byråinntekten økte med nær 77 prosent, fra 4,9 til 8,6 millioner kroner. Totale salgsinntekter passerte 10 millioner, med et driftsresultat på 1,8 millioner og årsresultat på 1,4 millioner kroner.
Se regnskapstallene nederst i saken.
– 2024 var egentlig et ganske optimalt år – både når det gjelder å få inn nye kunder og nye folk, sier Knapskog.
Samtidig har selskapet tredoblet bemanningen: Antall årsverk gikk fra 4 i 2023 til 11 i 2024.
– Vi vokste mye, og vi klarte likevel å tjene penger. Det er en vanskelig øvelse – du skal gi gass og bremse samtidig – men det følte vi at vi fikk til, sier han.
Lønnskostnadene steg tilsvarende, fra 3,7 til 5,4 millioner kroner. Eierne valgte å ta ut ett million kroner i utbytte.
– Spente på hvordan verden utvikler seg
I fjor sommer meldte KOM24 at selskapet hentet flere nye ansatte – blant annet tre hjemflyttere til Haugalandet. Knapskog fortalte da at byrået styrket seg for å møte vekst i både eksisterende og nye kundeforhold.
– Vi ønsker å jobbe med bedrifter som ønsker å bygge fremtiden, sa han den gang.
Kommunikasjonshuset har blant annet kunder innen energi, industri, teknologi og maritim sektor, og leverer markeds- og kommunikasjonsløsninger med særlig vekt på B2B-markedet.
– Vi er ganske lojale mot business-to-business-markedet. Det er der vi er, og det er der vi vil være, sier Knapskog.
Så langt i 2025 ser utviklingen ut til å fortsette.
– Frem til nå har det gått cirka likt som i fjor, så vi vokser fortsatt. Vi er spente på hvordan verden utvikler seg, men til nå har det vært mer enn greit, sier han.
Knapskog peker på at mange av kundene deres har lange beslutningsprosesser, noe som preger rytmen i byråets arbeid.
– Når du jobber B2B og med større case, så skjer ikke ting på én uke eller to – det er lange prosesser. Men vi har en kultur for å jobbe mot det, og vi har en del spennende kunder som er på vei inn, forteller han.
Særlig trekker han fram høy aktivitet i den maritime bransjen.
– Det er ekstremt mye spennende som skjer akkurat nå. Det gjør det veldig gøy å jobbe i denne næringen, sier han.