Alexander A. Elboth (t.v) og Alexander Gray ser fortrinn og forpliktelser for selskaper som tar i bruk GenAI.

Én av tre tror kunstig intelligens vil endre jobben deres

Det kommer fram i en undersøkelse av Boston Consulting Group (BCG).

Publisert

Den nye bølgen av generativ kunstig intelligens (GenAI) endrer virksomheter og deres muligheter i raskt tempo. 

Boston Consulting Group har spurt mer enn 12 800 ansatte, fra toppledere til frontlinjene på tvers av bransjer i 18 land, om hvordan de tror AI vil påvirke deres arbeidshverdag. Funnene er oppsummert i rapporten AI at Work: What People Are Saying, som ble publisert 7. juni.

Hele 86 prosent av de spurte mener de vil trenge kompetanseheving for å forstå og få utbytte av teknologien. 36 prosent tror AI kommer til å endre deres nåværende stillingsfunksjon.

Økende optimisme

– Over halvparten av respondentene (52 prosent) uttrykker at de i hovedsak er optimistiske for hvordan AI og GenerativeAI vil påvirke arbeidslivet. En økning som er opp 17 prosentpoeng fra 2018, og respondentene som uttrykte bekymring har gått fra 40 prosent til 30 prosent i samme periode, sier Managing Director ved BCGs Oslokontor, Alexander Gray.

– De mest positive og nysgjerrige av respondentene er også de som allerede bruker GenAI regelmessig, fortsetter han.

Mange virksomheter bruker allerede GenAI-teknologier til daglig, mens andre er i utforskningsfasen for å finne ut hvordan de kan bruke AI for å drive mer effektivt, tilby nye tjenester og produkter – eller mer disruptivt endre selskaper og bransjer.

Behov for stødig rammeverk

Med økt bruk av kunstig intelligens (herunder GenAI) øker også risikoen for uheldige hendelser og etiske overtramp. 

Automatiseringen, og det å fjerne mennesker fra prosessene, kan føre til utfordringer knyttet til håndtering av personopplysninger, kundedialog som mangler nødvendig kontekst og følsomhet - og spørsmål knyttet til arbeidsplasser, transparens og etterrettelighet i automatiserte beslutninger. 

79 prosent av alle respondentene i undersøkelsen mener at AI-spesifikke retningslinjer er nødvendig å få på plass i deres selskap.

Mange selskaper er derfor i gang med å utvikle sine egne AI-rammeverk for å bevare deres etiske verdier.

Ansattes syn på effektiviteten til disse rammeverkene varierer imidlertid mye.

 Mens 68 prosent av lederne føler seg trygge på at organisasjonens bruk av AI er forsvarlig, mener bare 29 prosent av frontlinjeansatte at bedriftene deres har implementert tilstrekkelige tiltak for å sikre at AI brukes på en ansvarlig måte.

Råd til ledere

  1. Følg en 10-20-70-regel, der 10 prosent av AI-innsatsen handler om å utforme strategier og retningslinjer som adresserer håndtere mulighetene, risikoene og etiske hensyn, 20 prosent til å utvikle understøttende teknologiplattform, algoritmer og digitale verktøy og 70 prosent til å støtte mennesker og tilpasse forretningsprosesser.
  2. Invester systematisk i involvering og kompetanseheving for ansatte. Gitt tempoet som teknologien utvikler seg i, må selskaper investere i opplæring for å hjelpe både frontlinjeansatte og ledere med å forberede seg på endringer i arbeidet, bidra til å utforme sin fremtidige arbeidshverdag og hjelpe dem med å lykkes i sine roller.
  3. Bygg et ansvarlig AI-program. Ansatte må kunne være trygge på at deres organisasjoner tilnærmer seg AI på en måte som er etisk forsvarlig, og som fordeler oppsidene rettferdig mellom virksomheten og menneskene den består av.
Powered by Labrador CMS