Høyere SSI gir postene dine mer synlighet.

Innsikt:

Slik virker LinkedIn-algoritmen

Forstår du hvordan algoritmene på LinkedIn fungerer, kan du nå forbausende mange uten å betale.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tilhengerne mener at du når flere beslutningstakere på LinkedIn enn på Facebook og andre sosiale medier. Forstår du hvordan algoritmene på LinkedIn fungerer, kan du nå forbausende mange uten å betale. Her er en introduksjon til LinkedIn-algoritmen.

De sosiale medienes «Grand Old Lady» så dagens lys allerede i 2003, og er fortsatt den foretrukne plattformen for mange som har andre bedrifter i målgruppen sin. LinkedIn har over 774 millioner brukere i hele verden, og 2 millioner av dem er i Norge.

Algoritmene som styrer innholdet på LinkedIn følger de samme prinsippene som Facebook-algoritmene, men signalene og evalueringen er litt annerledes.

Utvalget av poster som algoritmene tar utgangspunkt i er poster fra kontaktene dine, grupper du er med i og sider du følger. Også på Instagram kan dette dreie seg om tusenvis av poster.

Social Selling Index og Dwell time

Noen av signalene LinkedIn analyserer for postene i utvalget er annerledes enn de vi kjenner fra andre sosiale medier. LinkedIn legger blant annet vekt på hvor komplett profilen din er og hvor aktiv du er på plattformen. Det samler de i en parameter de kaller Social Selling Index (SSI). Høyere SSI gir postene dine mer synlighet. Du finner informasjon din SSI her.

Dwell time er et annet signal LinkedIn legger stor vekt på. Dwell time er tiden de som ser postene dine bruker på posten. Hvis mange av de som ser posten din bruker tid på den ved å lese innholdet eller se på videoen, vises posten til flere.

LinkedIn ser også på relasjonen mellom brukeren og den som har publisert posten, i likhet med Facebook og Instagram. LinkedIn legger imidlertid også vekt på om de er eller har vært kollegaer. Det vil gi posten en ekstra boost.

LinkedIn legger større vekt på emneknagger (hashtags) enn andre sosiale medier. Emneknaggene brukes sammen med kunstig intelligens for å fastslå temaene for innholdet i posten. Målrettede emneknagger som underbygger innholdet i posten fungerer best. For mange eller irrelevante emneknagger kan virke negativt.

Interest graph

Evalueringen av signalene på LinkedIn skjer på samme måte som på Facebook, men LinkedIn prioriterer litt annerledes.

LinkedIn har mye informasjon om brukernes kompetanse og interesser gjennom informasjon på profilen og handlingene deres på plattformen. Den informasjonen bruker de til å lage en «Interest graph», eller interesseprofil, på hver bruker. Poster med innhold som passer til brukerens interesseprofil scorer positivt i evalueringen.

Engasjement

LinkedIn prioriterer engasjement annerledes enn Facebook og Instagram. Kommentarer er den viktigste formen for engasjement på LinkedIn, etterfulgt av likes. Delinger er ikke så viktig.

LinkedIn evaluerer også om du svarer på kommentarene som kommer på posten, så en aktiv oppfølging gir ekstra synlighet.

Det hjelper å tagge andre personer i posten. Det gjør den synlig for denne personens kontakter i tillegg til dine egne.

Den beste måten å nå ut til flest mulig er å poste innhold som er interessant, relevant og verdiskapende for målgruppen din, akkurat som i andre sosiale medier. Men tilpass innholdet til kanalen. Da får du best effekt.

Powered by Labrador CMS