Administrerende direktør Gisle Holst Roness i JCDecaux Norge sammen med Morten Stray Floberghagen, direktør for eiendomsforvaltning i Bane NOR Eiendom.

Bane NOR gir JCDecaux reklamerettighetene – igjen

Reklamegiganten får eksklusiv rett til 600 flater – slo ut Bauer Media Outdoor i kampen om kontrakten.

Publisert

Siden 2012 har JCDecaux hatt ansvaret for reklameformidling på norske jernbanestasjoner. Nå fortsetter selskapet som enerådende aktør etter å ha vunnet Bane NOR Eiendoms nye konkurranse.

Avtalen gir JCDecaux eksklusiv rett til å drifte og selge både analog og digital reklame på rundt 600 flater fordelt på 50 stasjoner i hele landet.

Den nye avtalen starter 1. januar 2026 og varer i fire år. Den kan forlenges to ganger, og JCDecaux kan dermed ha reklamerettighetene helt til 2033.

Verdien på kontrakten er ikke oppgitt, verken samlet eller anslagsvis.

– Oppdraget fra Bane NOR Eiendom gir oss tilgang til en av Norges mest effektive reklamearenaer, sier Gisle Holst Roness, administrerende direktør i JCDecaux Norge, i en pressemelding.

Han viser til at selskapet har utviklet og digitalisert reklametilbudet siden oppstarten i 2012, og lover nå ytterligere satsing.

JCDecaux planlegger blant annet å investere i større reklameformater, digitalisere flere stasjoner og etablere egne B2B-soner. Selskapet vil også videreutvikle salgssystemene sine og satse mer på programmatiske løsninger og bruk av data.

Bane NOR Eiendom peker på at JCDecaux har mangedoblet verdien av avtalen siden starten for over ti år siden.

– Vi forventer at den positive utviklingen av medietilbudet vil fortsette, og at det vil sikre et betydelig leiebeløp til Bane NOR Eiendom og bidra til finansieringen av kollektivtrafikken i Norge, sier Morten Stray Floberghagen, direktør for eiendomsforvaltning i Bane NOR Eiendom.

Avtalen gir JCDecaux kommersiell kontroll over store deler av det visuelle reklamebildet på jernbanestasjoner over hele landet – inkludert Oslo S, som alene har nær én million besøkende i uken.

Ifølge JCDecaux er togpendlere en attraktiv målgruppe for annonsører: unge voksne, småbarnsforeldre og yrkesaktive på farten. I 2024 ble det også satt ny passasjerrekord med nesten 82 millioner påstigninger, ifølge SSB.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS