Try Opt danket ut UM – får Vy-kontrakt verdt opptil 300 millioner kroner
Etter fire år med UM bytter Vy byråpartner. Try Opt går seirende ut av en av de største mediekonkurransene i offentlig sektor – med en ramme som er mer enn doblet siden sist.
I mai skrev KOM24 at Vy var på jakt etter nytt mediebyrå, i det som ble beskrevet som en av de største mediekontraktene i offentlig sektor – med en ramme på opptil 300 millioner kroner over fem år.
Vy har siden 2021 samarbeidet med UM, som den gang vant avtalen verdt opptil 125 millioner kroner. Nå skifter selskapet altså partner:
– Try Opt AS er valgt som mediebyrå for Vy. De har imponert oss med sin kompetanse, relevante erfaring og et team som vi gleder oss til å samarbeide med, sier Frode Skage Ullebust, leder for merkevare og markedsføring i Vy, til KOM24.
Fire i finalen
Totalt ble seks byråer invitert til å levere tilbud. Deretter gikk Vy videre til forhandlinger med fire: Dentsu, Starcom, UM og Try Opt.
– Vi opplever at vi har blitt kjent med en rekke mediebyråer som både har vist et høyt nivå av faglighet og et stort engasjement for å få Vy som kunde. Men, til syvende og sist, er det bare ett byrå som kan lande kontrakten, sier Ullebust.
Vy opplyser at byråene ble vurdert etter kriteriene «kvalitet» og «pris». Under kvalitetsvurderingen ble det blant annet sett på strategisk kompetanse, relevant erfaring, erfaring til det foreslåtte teamet, og metodikk og verktøy som brukes i arbeidet.
– Totalt scoret Try Opt best, sier Ullebust.
Poengfordelingen blant tilbyderne får KOM24 imidlertid ikke innsyn i. Vy anser evalueringsmatriser og beslutningsnotater som interne dokumenter, og ønsker ikke å dele dem.
Det har den siste tiden vært mye snakk i bransjen om timepriser i anbudskonkurranser – med bekymringer for prisdumping og timesatser som har stått på stedet hvil i årevis.
I dette tilfellet opplyser Vy at prisnivået mellom tilbyderne lå relativt jevnt, men heller ikke her gis det innsyn.
Kraftig budsjettløft
Avtalen med Try Opt starter formelt 1. januar 2026. Kontrakten gjelder for to år, med opsjon på tre ettårige forlengelser.
Samlet kan avtalen dermed strekke seg over fem år, med en øvre ramme på 300 millioner kroner.
– Vy er et selskap som omsetter for 19 milliarder kroner i Norge og Sverige og vi planlegger å kjøpe annonsering for 40–60 millioner de neste årene. Størsteparten av denne summen er midler som skal investeres i mediekjøp de neste fem årene, enten det handler om å være synlig på TV og kino, utendørs eller i digitale kanaler, sier Ullebust.
Sist var som nevnt avtalen verdt opptil 125 millioner kroner. Nå er den mer enn doblet.
– Avtalen omfatter, som tidligere, planlegging, mediekjøp og analyse. Formålet er å sikre en helhetlig strategi for mediekjøpene våre og en effektiv bruk av mediebudsjettet, slik at vi når våre målgrupper på en best mulig måte, sier Ullebust.
Han legger til at Vy i denne runden har vært opptatt av å forstå hvordan byråene ser på utviklingen i medielandskapet, og hvilke tiltak som anses som mest hensiktsmessige fremover.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no