Troll 2 kommer snart, det blir markert med en kampanje på Times Square.
Troll 2 kommer snart, det blir markert med en kampanje på Times Square.

103 millioner så «Troll» – Nå tar oppfølgeren over Times Square og Aker Brygge

Med 103 millioner visninger er «Troll» Netflix' mest sette ikke-engelskspråklige film noensinne. 1. desember kommer oppfølgeren med en stor kampanje.

Publisert

Netflix ruller ut en av de største internasjonale markedsføringskampanjene for en norsk film noensinne for å feire premieren på Roar Uthaugs storfilm «Troll 2».

Norske troll tar over ikoniske Times Square i New York og Sunset Boulevard i Los Angeles. Her trer trollene ut i 3D rett foran publikum gjennom imponerende deepscreen-annonser.

Nordens største droneshow

360-kampanjen omfatter TV- og kinoreklamer, digitale og utendørs takeovers med avanserte deepscreen-løsninger, sosiale medier, influensersamarbeid, arrangementer og PR.

Netflix inngikk sitt første norske merkevaresamarbeid med Freia tidligere i år. Samarbeidet omfattet en TV- og utendørskampanje. Freia-sjokolader med «Troll 2»-branding er distribuert til utallige matbutikker over hele landet. Flere har også mottatt evakueringskit (med masse sjokolade) dersom trollene skulle komme.

Premieren ble akkompagnert av et gigantisk droneshow.
Premieren ble akkompagnert av et gigantisk droneshow.

Mandag gikk verdenspremieren på «Troll 2» av stabelen i Colosseum kino med rød løper og 800 publikummere. Etter premieren løftet Netflix opplevelsen til nye høyder med Nordens største lys- og droneshow på Holmenkollen Park Hotell, hvor 600 droner fylte himmelen med spektakulære bilder.

Publikum fikk blant annet oppleve et over 100 meter høyt troll som gikk mot og brølte til gjestene. Showet ble også sett fra flere steder i byen.

– Dette har vært et fantastisk prosjekt, og «Troll 2» er den perfekte filmen å feire med et lys- og droneshow, sier Jens Thomassen, Head of Labs i Ocean Outdoor Norway og Scott Gibbons, Sales Manager i SKYMAGIC.

– Å levere det aller første droneshowet av denne størrelsen i Norge – og Norden – har vært helt spesielt for oss, sier de videre. 

Som en del av den omfattende norske kampanjen har Netflix også bygget om en fergeholdeplass på Aker Brygge med avansert, skjult teknologi som gir publikum en helt unik opplevelse: Hele konstruksjonen rister, lyset flakker, og de som venter på båten, kan høre lyden av trampende troll i det fjerne. Ja, trollene kommer!

TRY står bak ideen om fergeholdeplassen, realisert i et tett samarbeid med Animasjonsdepartementet og JCDecaux. Resultatet er en helt ny opplevelse i bybildet. Busskuret på Aker Brygge vil riste i uke 48 og 49.

– Vi har jobbet lenge med å få til en fergeholdeplass som rister helt på ekte. Netflix gjør ingenting halvveis, og derfor har det vært helt fantastisk å ha både Animasjonsdepartementet og JCDecaux med på laget for at dette skulle bli en realitet, sier det kreative teamet i TRY, Caroline Riis og Eirik Sørensen.

Busskuret raser

JCDecaux fremhever det unike ved kampanjen.

– Jeg lar meg alltid imponere av hvordan Netflix og TRY utfordrer oss til å pushe grenser. Med «Troll 2» har vi sammen laget noe som utendørskanalen aldri har sett tidligere, sier Stian Stark Husby, Creative Lead i JCDecaux.

Animasjonsdepartementet og HakiMaki har utviklet en teknisk løsning med blant annet kraftige basselementer og en fysisk hammermekanisme, slik at både lys, plakat og fundament vibrerer.

– Netflix er cinematiske av natur, og det var viktig for oss å matche deres nivå i gatestuntet. Alt fra høyttalere i søppeldunker til glasset i displayet er spesialbygget for å skape den effekten vi ønsket oss. Når folk hopper unna fordi de tror busskuret raser – da vet vi at vi har truffet blink, avslutter Jakob Thommessen fra Animasjonsdepartementet.

Lanseringen av «Troll 2» støttes også av PR-aktiviteter. TRY, som til daglig jobber med PR og kommunikasjon for Netflix i Norge, har jobbet strategisk med å støtte markedsaktivitetene. PR har vært en sentral del av markedsmiksen i lanseringen av «Troll».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS