Kraftig norsk vekst: 19 jobber på shortlist i Eurobest
Etter et blytungt 2024, er Norge tilbake på nivå med tidligere år.
Etter fall flere år på rad, fra 19 jobber på shortlist i 2022 til 14 året etter og helt nede i åtte jobber på shortlist i 2024, er det et markant løft igjen i 2025.
For listen som ble offentliggjort i dag, viser at det er hele 19 jobber på shortlist fra Norge i årets Eurobest.
I fjor fikk TRY nøye seg med to sølv i Eurobest, men i år har de hele 10 sjanser til å sikre seg edelt metall hjem til Norge. Åtte av jobbene er for IKEA, mens to av dem er for Telia og deres Data is power-kampanje.
– Er det sant?
– Er det sant? Så utrolig kult!, er kreativ leder Lars Joachim Grimstads umiddelbare reaksjon når han får høre at de har ti jobber på shortlist.
Han sier at Eurobest har blitt veldig vanskelig å vinne i, etter at de strammet inn på kravene for et par år siden.
– Så dette er veldig bra av Norge og jeg er utrolig stolt for TRY, sier han.
Grimstad sier han er veldig glad for at de klarer å vinne med jobber for noen av de største TRY-kundene.
Han er og opptatt av å sammenligne seg med Sverige og sier at det er en evig rivalisering og sier at de kjemper om de samme kundene.
– Nå ble jeg glad!
Det er og skjedd en endring de seinere årene, mener han.
– De beste norske miljøene matcher nå de svenske byråene og vel så det, sier han og sier at TRYs ambisjon er å være best.
– Vi har jo som mål å være best i Norge og Norden, sier han og fortsetter:
– TRY har kjempehøye ambisjoner, det har vi alltid hatt. Det bidrar til at vi klarer å holde et høyt nivå, mener han og forteller at kundene etterspør hvordan TRY gjør det i konkurranser. Det er særlig de internasjonale kundene som etterspør det.
– Vi merker at kundene bryr seg mer om konkurranser enn før, siden vinnerjobbene er de som også leverer best resultater. De store reklamekonkurransene gir et mye mer presist bilde på god og dårlig kommunikasjon, sier han.
Men det er ikke bare store TRY Reklame som er på listen, også lille Bureau, med sine ni ansatte har to jobber på shortlist for God natt, Gaza.
«God Natt Gaza» inneholder tradisjonelle palestinske eventyr og barnesanger som har blitt samlet for å bevare en kulturarv som er i ferd med å gå tapt.
– Nå ble jeg glad! Vi sender nesten ikke inn til internasjonale konkurranser, for det koster så masse penger. Men dette er virkelig en anerkjennelse av den jobben vi gjør, sier byråleder Helena Egeland, til KOM24.
Hun sier at de er et kjempededikert team der alle har jobbet på prosjektet.
– Så dette betyr masse for hele gjengen, sier hun og fortsetter:
– Det er kjempegøy å se at vi kan hevde oss på toppen. Selv om vi er små går det ikke på bekostning av kvalitet og gjennomføringsevne, sier hun.
Nord DDB har vunnet masse med sin Urban Miner-kampanje for Elkjøp, og har igjen nye vinnersjanser i Eurobest.
– Strålende arbeid
– Det er virkelig kjempegøy å bli nominert – det gjør oss både glade og stolte. Og ekstra gøy at det er for Elkjøp, en innovativ aktør vi er veldig glade for å ha begynt å jobbe med igjen. Vi er svært motiverte for å skape flere fantastiske kampanjer sammen i fremtiden, skriver kreativ leder Linus Hjellström i en e-post til KOM24.
Også produksjonsselskapet Bacon har en jobb på shortlist. i tillegg er de produsent på 12 av jobbene på shortlist.
CEO Magne Lygner er ikke overraskende veldig glad for oppmerksomheten.
– Det er utrolig gøy og veldig fint i disse utfordrende tider at man klarer å hevde seg på øverste europeisk nivå, sier han.
Lygner sier de blir veldig stolte av det og sier at det er viktig å få oppmerksomhet i en konkurranse med så høyt nivå.
– Dette er fantastiske eksempler på strålende arbeid fra alle parter, sier han.
– Fjær i hatten
I Posten har man bestemt seg for å ikke lage noen ny julekampanje i 2025, men fjorårets fortsetter å kjempe høyt oppe i internasjonale konkurranser. For det er ikke bare Bacon som er nominert for The Reinfall. POL har tre nominasjoner for den jobben.
– Eurobest samler det beste av europeisk kreativitet, så å bli anerkjent her er en stor fjær i hatten. Det er en bekreftelse på at arbeidet vårt står seg i tøff, internasjonal konkurranse. Og bekreftelse, er den beste inspirasjonen som finnes. Det er selvfølgelig også en honnør til Posten som verdsetter verdien av kreativitet, skriver byråleder i POL, Hans Moe, i en SMS til KOM24.
I 11:11 er det veldig fornøyde med uken sin etter at de først fikk fem shortlister i Epica Awards og nå to i Eurobest.
– Vi er superstolte!, sier han til KOM24-.
– Det er første gang vi konkurrerer med 11:11, så shortlist i både Epica og Eurobest er vi veldig stolt over, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no