Tor Arne Sandholt, daglig leder, HS Media
Tor Arne Sandholt, daglig leder, HS Media

MENINGER:

Optimisme foran andre nisje-etappe 2025

«Starten på året var tøffere enn hva vi forventet i markedet for nisjer og fagmedier, men våren har vist mange positive tegn. Vi tror derfor på en sterkere del 2 av 2025. Det tyder nemlig de fleste signaler på.», skriver Tor Arne Sandholt.

Publisert

Første kvartal var preget av usikkerhet i markedet, med tilbakeholdne annonsører, renteuro, internasjonale spenninger, økte handelsbarrierer og polariserende politiske signaler. Selv om deler av denne usikkerheten har fortsatt inn i andre kvartal, har vi samtidig sett flere beslutninger rundt annonseinvesteringer. Dette gjenspeiles også i tallene våre.

Langt sterkere andre kvartal

HS Media representerer 50 publikasjoner og 77 ulike salgsprosjekter innen nisje- og fagmedier, både digitalt og på papir. Dette gir oss god innsikt i markedstrendene. Hos oss selger vi annonser for nisjetitler som Vi over 60, Arkitektur, Bolig & Miljø, Båtmagasinet, Hus & Bolig, Jeger, Motor, Norsk Golf, Norsk Veterinær Tidsskrift, Tidsskrift for Den norske legeforening med flere. Totalen er bred, men isolert sett representerer vi nisjer i alle fasonger og varianter.

I printmarkedet så vi en økning på 1 % i første kvartal sammenlignet med fjoråret, mens andre kvartal viste en vekst på 4 %. Blant vinnerne i vår print-portefølje var Tidsskrift for Den norske legeforening med en oppgang på 31 prosent i annonseomsetningen i andre kvartal samt OBOS-bladet med en økning på 25 prosent i andre kvartal målt mot samme kvartal i fjor.

Digitalt i nisjemarkedet, hvor vi inkluderer stilling ledig, har det gått noe tregere. I første kvartal registrerte vi en nedgang på 15 prosent i nisjeomsetningen, målt mot samme tre måneder i fjor. I det andre kvartalet så vi en nedgang på skarve 1 prosent mot samme kvartal i fjor. Her var vinneren i vår portefølje Tidsskrift for Den norske legeforening med en oppgang i kvartal 2 på 36 prosent og Utdanningsnytt med en økning på 90 prosent i samme kvartal.

Ser vi rent på digital display-annonsering, så var den opp med 17 prosent i det andre kvartalet.

Mer langsiktighet

Det er flere tendenser i markedet – som er verdt å legge merke til. En av de sterke tendensene er at mens året startet svært så kortsiktig med hensyn til annonseinvesteringene, så ser vi nå at stadig flere annonsører blir langsiktige. Dette kombinert med mange positive tilbakemeldinger og signaler gjør sitt til at man med god grunn kan være optimistisk i forhold til det halvåret som vi nå har startet på.

Ja, det kan faktisk bli veldig bra, dersom signalene som vi nå ser fører til at annonseinvesteringer realiseres. For eksempel september måned ser svært så bra ut for mange av våre titler.

På samme tid får vi med oss hva som skjer i det totale reklamemarkedet i Norge. Mens IRM-tallene for 2024 totalt sett viste en oppgang på 4,6 prosent, estimeres det nå en oppgang i totalmarkedet på 5,4 prosent for inneværende år.

Positive signaler

Det er positive signaler fra IRM. Det er også positive trender så langt på Mediebarometeret til Mediebyråforeningen. Den er opp med 2,6 prosent etter årets fem første måneder. Annonsørene investerer – og det er et godt tegn for resten av året.

Samtidig er det en stor utfordring at multinasjonale selskaper som Google, Snapchat, TikTok, Meta med flere nærmer seg totalt 45 prosent av det totale reklamemarkedet. Det viser nemlig tall fra mediebyrået GroupM. Norske og nordiske medier har tapt mange annonsekamper mot de internasjonale aktørene. Det er på tide at vinden snur – og at norske annonsører kan ta tilbake deler av de tapte andelene.

Det er kanskje vel optimistisk å tro at norske medieselskaper kan begynne å ta tilbake andeler fra de multinasjonale allerede i år. Men på sikt er det håp. Vi må i alle fall gjøre det vi kan for å ta opp kampen.

Det er god grunn til å gå sommeren positivt i møte. Nisjene har sterke sider som kommer til sin rett. Med sin treffsikkerhet, med sin troverdighet og ikke minst sin dokumentasjon med å påvirke salg av produkter og tjenester.

Alt ligger til rette for en god sommer – og en enda bedre høst for norske målrettede medier i nisjemarkedet!

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS