Aldri før har flere annonsekroner forlatt Norge:
– Vi er ikke blant dem som driver annonsekronene ut av landet
Mens stadig flere annonsekroner havner hos globale giganter, sier EssenceMediacom og Atyp at de aktivt velger norske medier – og utfordrer resten av bransjen til å ta større ansvar.
En stadig større del av norske annonsekroner havner hos globale teknologigiganter som Google, Meta og TikTok. Ifølge ANFO og WPP anslås det nå at norske annonsører sender over 13 milliarder kroner ut av landet hvert år.
Flere frykter at norske medier, byråer og markedsmiljøer kan tape både inntekter, kompetanse og posisjon i møte med de globale gigantene. Debatten har rast blant politikere, mediehus og organisasjoner – men hva sier egentlig bransjen selv?
Flere byråer tar grep
EssenceMediacom sier de bevisst holder en høy andel av investeringene i norske medier.
– Vårt viktigste ansvar er å skape effekt for våre annonsører. Det betyr at vi anbefaler løsninger og medieplasseringer som bidrar til kundens forretningsmål – uavhengig av kanal eller avsender. Heldigvis ser vi at norske medier i stor grad leverer den effekten vi er ute etter, sier Jan Berthrand Danielsen, CEO i EssenceMediacom, til KOM24.
Han forteller at byrået i dag plasserer omtrent 80 prosent av annonsekronene sine i norske mediehus.
– Vi er dermed ikke blant dem som driver annonsekronene ut av landet – tvert imot er vi med på å styrke norsk mediemangfold gjennom datadrevne, effektive investeringer, sier Danielsen.
Han trekker fram at kombinasjonen av høy fagkompetanse og tilgang på verdensledende teknologi gjør det mulig å oppnå god effekt i norske medier.
– Med riktig teknologi og mennesker som vet hvordan den skal brukes, er det ikke spesielt krevende å kjøpe effektivt og målrettet i norske medier, sier han, og legger til:
– Samtidig vil jeg gi honnør til de norske mediene – vi opplever dem som både løsningsorienterte og opptatt av å dokumentere hvilken effekt de er med på å skape for annonsørene. Det gjør samarbeidet konstruktivt og utviklende for begge parter.
EssenceMediacom er en del av WPP Media, som er blant de største mediebyrånettverkene i verden. Danielsen understreker at de følger utviklingen i annonsemarkedet tett.
– Vi er opptatt av å spille en aktiv og ansvarlig rolle i markedet, til beste for både kundene våre og norsk medieøkonomi, sier han.
Kritikk mot bransjen
Utspillet fra EssenceMediacom kommer samtidig som flere bransjeaktører har vært kritiske til både byråer og annonsører i denne debatten.
Marte Ingul i Amedia har tidligere sagt at det er et paradoks når politikere snakker varmt om behovet for norske, redaktørstyrte medier – samtidig som offentlige midler og private reklamebudsjetter i stor skala sendes ut av landet.
Også organisasjoner som ANFO og Mediebyråforeningen har pekt på at norske medier må bli enda bedre på å dokumentere effekt og gjøre kjøp enklere, for å konkurrere mot de globale gigantene.
Hvilket samfunn vil vi være?
Også Atyp sier de har tatt tydelig stilling i spørsmålet om annonsekroner som forlater landet.
– For oss handler dette om både etikk og moral, og ikke minst hvilket samfunn vi vil være, sier byråleder Hågen Pettersen til KOM24.
Han viser til en kommentar publisert i KOM24 høsten 2023, med overskriften «Det er på tide å gå i livbåten». I innlegget tar byrået et kraftig oppgjør med hvordan både offentlige aktører og annonsører bidrar til å gi legitimitet, trafikk og annonsekroner til globale plattformer som X (Twitter) og Meta.
– Vi har kunder som var tidlig ute med å gå ut av Meta-plattformen, og både støtter og forholder oss til det. Vi er tydelige på at vi ikke anbefaler trackingpiksler fra disse plattformene, og vi har stadig dialog med kundene våre om prioriteringer av budsjetter, forteller Pettersen.
Atyp mener norske medier selv må gjøre seg mer attraktive for å ta tilbake markedsandeler.
– De norske mediene bør kunne dokumentere like stor return-on-investment som de globale mediene. I tillegg til at de kan gjøre det enklere for flere å handle. Hva gjelder sistnevnte så hyller vi Schibsteds og Mediahubs initiativer, sier Pettersen.
Han legger til at norske mediebyråer, særlig de uavhengige med lokalt eierskap, bør bli viktigere fremover:
– Vi tenker at vi har et felles ansvar for å støtte opp om det norske samfunnet og det norske mediemangfoldet.
Debatten er neppe over – spørsmålet er hvor mange flere som vil «gå i livbåten».
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no