SoMe-profil Kornelia Minsaas mener politikerne må tørre å bygge personlige profiler for å nå de yngste velgerne.

Raser mot Snapchats nye grep: – Invaderende

Det som før var en trygg sone mellom venner, er nå fylt med reklame. Norske Snapchat-brukere raser mot det nye annonseformatet «First Snap» – og nå advarer Forbrukertilsynet om at formatet kan være ulovlig.

Publisert

SoMe-profil Kornelia Minsaas fikk nok da hun plutselig møtte reklame midt i samtaleloggen på Snapchat.

– Snapchat har vært et fristed. Når det plutselig kommer reklame i loggen mellom venner, føles det støyete og forstyrrende. Da må man spørre seg: Er det verdt å være der lenger? sier hun til KOM24.

SoMe-rådgiver Kornelia Minsaas
Kornelia Minsaas mener Snapchats nye annonser ødelegger det som før var et fristed for venner.

Hun delte først en story på Instagram. Da responsen var unison, postet hun et innlegg på LinkedIn. Det tok av.

– Det var tydelig at jeg ikke var alene. Alle var enige: Dette irriterer.

Hun sammenligner utviklingen med Facebooks fall.

– Facebook ble over natta pepret med annonser. Det var et skifte – vi måtte bare akseptere at sosiale medier ikke lenger var gratis, men betales med oppmerksomheten vår. Nå gjør Snapchat det samme, bare enda mer invaderende.

Minsaas reagerer også på innholdet i annonsene:

– Det føles som å kjøpe katta i sekken. Jeg fikk reklame for mobilspill, slankeprodukter og en app som vil hjelpe deg å redigere på utseendet. Totalt irrelevant. De skyter i blinde.

Annonsevekst på 200 millioner

Kritikken fra norske brukere retter seg mot annonseformatet «First Snap» – en videoannonse som dukker opp direkte i chattefanen på Snapchat, mellom samtaler med venner.

Formatet har tidligere vært testet i andre markeder, men ble introdusert i Norden i februar, da Rema 1000 tok det i bruk som første merkevare. Estimert rekkevidde i Norge er mellom 1,8 og 2,3 millioner brukere på ett døgn, og ifølge Snapchat bruker 93 prosent av norske brukere chattefanen daglig.

Snap-sjef for Norden, Pia Tandrup, bekrefter til KOM24 at de nå tester formatet i både Norge og Storbritannia.

– Vi har sett supergode resultater på reach, sa Tandrup under Cannes Lions. Hun ville ikke dele detaljer, men la til at forbrukerne må venne seg til nye annonseformater.

Snapchat har hatt sterk vekst i annonseomsetningen i Norge. Ifølge Group M har omsetningen økt med nesten 200 millioner kroner på to år. 

I 2025 er det ventet at Snap vil omsette for rundt 650 millioner kroner i det norske markedet.

– Kan være ulovlig

Denne uken bekrefter Forbrukertilsynet at de ser alvorlig på den nye typen annonser.

Underdirektør Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet advarer mot Snapchats nye annonser, som kan være i strid med markedsføringsloven.

– Vi forstår godt at folk reagerer på å få reklame rett inn i meldingsinnboksen, midt blant meldinger fra venner og familie, sier Nina Elise Dietzel, underdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, til ABC Nyheter.

Ifølge lovverket omfattes direktemeldinger med reklame av spamforbudet, som krever at brukeren aktivt har samtykket til slike henvendelser.

– Det holder ikke med vage merkinger som «ad» eller «spons». Reklame må være tydelig merket og lett forståelig også for yngre brukere, sier Dietzel.

Forbrukertilsynet følger nå utviklingen tett. Samtidig har Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet nylig sendt et utkast til lov om digitale tjenester på høring, som vil stille strengere krav til tek-giganter som Snap, Meta og TikTok.

– Kan bli starten på slutten for Snapchat

Sosiale medier-ekspert Katinka Sletten mener brukermisnøyen rundt Snapchats nye annonseformat er tydelig og bekymringsfull.

Sosiale medier-ekspert Katinka Sletten mener Snapchat risikerer å skyve brukerne fra seg.

– Det er helt tydelig at dette irriterer folk. Det er ikke bare profiler som klager – det kommer opp i kantina, i lunsjen. Når det er på folkemunne på den måten, er det ofte et faretegn for en plattform, sier hun.

I en Instagram-undersøkelse svarte 84 prosent av følgerne hennes at de tror dette kan være starten på slutten for Snapchat.

– Snapchat gjør samme feilen som Meta. De prøver å tjene for mye penger for raskt, og øser på med reklame og irrelevant innhold. De pusher stadig mer på brukerne – og det straffer seg, sier Sletten.

Eksperten mener selskapet nå må snu raskt.

– Hvis de er smarte, backer de på dette snart. Hvis ikke, tror jeg ikke det lover godt for Snapchat.

– Føles innvaderende

Cecilie Stenbakk Alstad, kommunikasjonsrådgiver og aktiv SoMe-bruker, reagerer også:

– Det føles invaderende. Du er vant til at det kommersielle ligger i Discover, ikke i vennefanen, sier hun.

Spesielt reagerer hun på hvordan annonsene ser ut:

– Man føler seg lurt, sier Cecilie Stenbakk Alstad om Snapchats annonsegrep.

– Det ser ut som en vanlig snap fra en venn. Du rekker å lure på hvem som har sendt noe, før du forstår at det er reklame. Da føler man seg litt lurt.

Alstad råder merkevarer til å være litt varsomme med å annonsere i dette formatet. 

– Irrelevante annonser blir fort til støy, og enda mer irriterende er det når støyen havner der du forventet uformell prat med vennene dine. 

Selv om hun fortsatt bruker appen som før, mener hun Snap risikerer å skyve brukere fra seg.

– Dette er jo ikke første gang en plattform tester nye annonseformater som folk først irriterer seg over, som da Messenger fikk annonser, men det handler om balanse. Og her er Snap nære å krysse en grense, sier hun. 

KOM24 har vært i kontakt med Snapchat for en kommentar til kritikken. De opplyser at de ikke har anledning til å svare.

Powered by Labrador CMS