Cecilie Stenbakk Alstad deler fem kommunikasjonsråd som kanskje kan gjøre litt vondt.

MENINGER:

Kommunikasjonsrådene jeg ville gitt deg – om jeg ikke var redd for å såre deg

«Sier du beklager uten å beklage? Blir du sur når folk ikke oppfatter budskapet ditt? Tror du ikke at folk ser at ChatGPT skriver postene dine? Her er kommunikasjonsrådene jeg ville gitt deg om jeg ikke var redd for å såre deg», skriver Cecilie Stenbakk Alstad.

Publisert Sist oppdatert

1. Hvis alle misforstår deg, er det du som kommuniserer dårlig.

Ikke skyld på mottakeren for at budskapet ditt ikke når fram. Du vinner ingenting på det. Prøv på nytt! 

2. Alle ser at du bruker KI.

KI er topp til sparring og for å effektivisere, men aldri få en robot til å skrive for deg. Det blir fort generisk og svulstig svada. 

Blir folk i tvil om at du skriver selv, blir troverdigheten din svekket på null komma svisj. Det går igjen utover tilliten de har til deg og merkevaren din.

3. Skal du ikke si unnskyld på en ordentlig måte, la være.

«Beklager at du opplevde det sånn» er ikke å si unnskyld. Det er ansvarsfraskrivelse, og du kan framstå som arrogant og nedlatende. 

Beklag og ta ansvar. Eller la være. 

4. Sinne er normalt og greit, men pust med magen før du svarer.

Ikke skriv kommentarer eller kronikker på tom mage, eller når du er maks provosert. 

Pust med magen og få noen til å testlese hvis du har skrevet noe i sinne, frustrasjon eller andre sterke følelser. 

5. Klar og tydelig er ikke det samme som usympatisk rasshøl. 

Du har alt å vinne på å være raus og empatisk. 

Ta på et lite filter før du buser ut med alt du tenker. 

Råd kan være vonde, både å gi og motta. Men hva slags rådgivere er vi egentlig, hvis vi ikke våger å pirke litt der det gjør vondt? 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS