Nøkkelpersoner bak vinnerprosjektene Carpe Diem demenslandsby og NRKs nye visuelle identitet er oppe på DOGA-scenen og mottar Innovasjonsprisen for inkluderende design.

NRK og ANTI til topps i kåring

NRK har designet en profil som skal inkludere hele folket. Nå belønnes de med Innovasjonsprisen for inkluderende design fra DOGA.

Publisert

Den nye visuelle profilen til NRK deler prisen med demenslandsbyen Carpe Diem i Bærum.

– Vi i regjeringen ønsker oss et samfunn der alle kan delta. Da er vi avhengig av design og arkitektur som inkluderer, ikke ekskluderer, og som tar hensyn til et mangfold av mennesker og deres behov. Disse to prosjektene har gjort nettopp dette. Gratulerer så mye, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i en pressemelding.

Innovasjonsprisen for inkluderende design deles ut av Design og arkitektur Norge (DOGA) på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

– NRKs nye visuelle identitet er et forbildeprosjekt som alle kan lære noe av. Med uvurderlig hjelp også fra eksterne designere har prosjektet blitt en nasjonal ledestjerne når det kommer til nyskaping, inkludering og universell utforming, sier seniorrådgiver i Jannicke Hølen i DOGA. 

Totalt var det ni kategoriprisvinnere som kjempet om å få hovedprisen. NRK vant kategorien grafisk design, mens Carpe Diem vant både arkitektur- og landskapsarkitekturklassen. Nå har de begge gått helt til topps.

NRK koblet på medarbeidere fra mange fagområder: fra innhold, lyd og scenografi til teknologi, tilgjengelighet og marked og kommunikasjon. Sammen med designbyrået ANTI og NRKs egne designere gikk de i gang med å utvikle en ny designfilosofi med verdiene distinkt, levende og empatisk.

«NRK har fornyet profilen sin uten å miste det ikoniske uttrykket vi forbinder med dem. De har laget et innovativt og spennende verktøy som gjør at de kan tilpasse designprofilen til hver enkelt målgruppe. Samtidig har de hatt universell utforming i ryggraden gjennom hele prosjektet», skriver juryen i sin vurdering.

Powered by Labrador CMS