Ole Christian Apeland
Ole Christian Apeland svarer på Ståle Lindblads innlegg, og mener han bommer i sin kritikk.

MENINGER:

Genial eller bortkastet?

«Hvis det er noen som bommer grovt her, er der Ståle Lindblad», skriver Ole Christian Apeland.

Publisert Sist oppdatert

«Ole Christian Apeland bommer grovt når han kritiserer Fornebubanen for å lage en smal podkast om prosjektet» skriver Ståle Lindblad, etter at jeg har uttalt meg til NRK om Fornebubanens podkast. Deretter hyller han podkast som kanal.

Hvis det er noen som bommer grovt her, er der Ståle Lindblad. Jeg har ikke kritisert Fornebubanen for å lage podkast. Det jeg sa til NRK, er at etter 25 podkastepisoder med begrenset oppslutning bør de vurdere å bruke ressursene bedre.

Jeg er stor tilhenger av podkast. Apeland var det første byrået med egen podkast, og vi har nå rundet 350 episoder av «Lederliv». Vi anbefaler ofte podkast til kunder, og har eget studio der vi produserer podkast for organisasjoner og bedrifter. Mange kunne bruke kanalen mer.

Mitt poeng i intervjuet med NRK var at offentlige virksomheter bruker fellesskapets penger, og derfor må være veldig bevisste på hvordan de prioriterer kommunikasjonsressursene sine. Hver krone og time må gi mest mulig verdi.

Jeg synes Fornebubanens podkast har høy kvalitet, og det er mulig at den fungerer godt for dem. Jeg har ikke nok innsikt til å si om den gjør det. Men hadde de vært min kunde, ville jeg anbefalt dem å teste ut noen justeringer i konseptet. Prosjektet er stort og spennende, og bør kunne engasjere mer enn 300 lyttere. 

Her er noen spørsmål jeg ville stilt:

  • Har vi en strategi og løpende målinger av omdømmet til Fornebubanen, og vurderes podkasten i lys av strategien og resultatene fra målingen?

  • Lager vi podkaster om det folk er opptatt av, eller mer om det vi er opptatt av? 

  • Er det hensiktsmessig med én episode hver måned, eller hadde det vært bedre med episoder knyttet til nyheter og milepæler i prosjektet?

  • Er det noe av det vi formidler i podkasten som heller burde vært fortalt på en annen måte?

  • Hvorfor lytter ikke flere? Kunne vi markedsført podkasten bedre?

  • Kunne vi fått mer effekt ved å løfte blikket og samarbeide med Bærum kommune, OBOS, KLP, Selvaag og de andre som bygger ut Fornebu til et fantastisk område?

Min erfaring er at mye kommunikasjon, både fra offentlige og private, går på tradisjon og autopilot. Man oppretter profiler i sosiale medier, nyhetsbrev, podkaster og faste arrangementer. Så bruker man mye tid på å fylle alt med innhold, ofte uten å måle effekten og uten å reflektere nok over om man kunne gjort noe bedre. 

Kanalene kan gå fra å være virkemidler, til å være mål i seg selv. Det kan man ikke tillate seg når man jobber på fellesskapets regning. Derfor mener jeg Fornebubanen, og alle andre offentlige aktører, hele tiden må dokumentere resultater og vurdere om de kan bruke ressursens sine bedre.

Det kan være at Fornebubanens podkast er genial. Det kan også være at den er bortkastede ressurser. Jeg vet ikke, men Fornebubanen må bør vite det. 

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS